Sökning: "läroplan bild i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden läroplan bild i skolan.

  1. 1. KVINNLIGA SLÖJDLÄRARE : En studie om hur kvinnliga slöjdlärares ämneskompetenser värderas av elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jennifer Borén; [2023]
    Nyckelord :Slöjd; ämneskompetens; kön.;

    Sammanfattning : Slöjd är ett ämne som har gått från att vara uppdelat efter kön, till att vi idag hittar många integrerade slöjdsalar där materialen kombineras med varandra på olika sätt och en läroplan som säger att “Skolan har också ett ansvar för att synliggöra och motverka könsmönster som begränsar elevernas lärande, val och utveckling” (skolverket, 2022, s. 6) Under de år som jag varit verksam inom skolan så har jag som blivande kvinnlig textilslöjdslärare nästan alltid mötts av en manlig trä- och metallslöjdslärare. LÄS MER

  2. 2. Kvinnlig representation i läromedel för samhällskunskap i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lina Damgaard; Kelmeni Kastriot; [2022]
    Nyckelord :Nyckelord: jämställdhet; kvinnlig representation; läromedel; läromedelsanalys; läroplan; samhällskunskap; textanalys;

    Sammanfattning : Uppsatsen bygger problemformuleringar som ämnar undersöka hur den kvinnliga representationen i läromedel i samhällskunskap för gymnasiet ser ut. Samt om det över tid hade blivit någon förändring. Fyra textböcker har analyserats med Hirdmans teori om genussystemet och maskulin hegemoni som teoretisk grund. LÄS MER

  3. 3. Att vara en klok problemlösare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Terese Björkqvist; Helena Nordström; [2022]
    Nyckelord :problemlösning; problemlösningsförmågor; problemlösningsuppgifter;

    Sammanfattning : Syftet med denna forskningsöversikt är att sammanställa vad tidigare forskning säger om vad som utvecklar elevers problemlösningsförmågor. Vilka generella och matematiska kunskaper behöver elever lära sig för att kunna utveckla problemlösningsförmågor? Hur kan lärare arbeta och agera för att utveckla elevers problemlösningsförmågor, både generellt och inom matematiken? Elevers möjligheter att utveckla problemlösningsförmågor inom slöjdämnet kommer att återkopplas i diskussionen eftersom problemlösning finns med i slöjdens kursplan men det saknas relevant forskning inom området. LÄS MER

  4. 4. Det är inte en extra anpassning att jag gör tydliggörande pedagogik : Tydliggörande pedagogik i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Fredrika Larsson; Maarit Nordin; [2021]
    Nyckelord :KASAM; specialpedagogik; inkludering; lågstadiet; lärare;

    Sammanfattning : Utbildning och undervisning ska vara inkluderande, även om ordet inkludering inte nämns i skollag eller läroplan. Undervisningen i skolan ska anpassas för att möta varje elevs förutsättningar och behov. Det finns dock lite forskning om vilka metoder som gynnar inkludering. LÄS MER

  5. 5. En samtida diskurs om fenomenet särskilt begåvade elever : Kritisk analys av artiklar i lärarfackliga tidskrifter

    Magister-uppsats,

    Författare :Sara Granberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra den bild som lärarfackförbunden genom sina tidskrifter bidrar till att ge lärare om fenomenet särskilt begåvade elever och deras lärande. Jag avser även synliggöra hur lärares kompetens relativt fenomenet särskilt begåvade elever skrivs fram. LÄS MER