Sökning: "läroplan för frivilliga"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden läroplan för frivilliga.

  1. 1. Skönlitteratur i klassrummet i 2000-talets gymnasieskola : En systematisk litteraturstudie av urvalet av skönlitteratur i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Johanna Ejdefur; Malin Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :Litteraturundervisning; gymnasiet; skönlitteratur; tider; århundraden; svenska och internationella verk; författare; läroplan; LPF94; LGY11;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka användningen av skönlitterära verk i 2000-talets gymnasieskola kopplat till Läroplanerna för de frivilliga skolformerna från 1994 (LPF94) och Läroplanen för gymnasiet från 2011(LGY11) i ämnet svenska. Målet är att undersöka dels hur läroplanernas krav på svenska och internationella verk ser ut i vissa skolor och gymnasieklasser, dels hur läroplanernas skrivelser om skönlitterära verk från olika tider tillgodoses i gymnasieskolan. LÄS MER

  2. 2. En studie av lärares upplevelser av undervisning med elever med svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sarah Wikström; [2020]
    Nyckelord :Språkutveckling; stöd; andraspråksundervisning; sociokulturellt perspektiv; Vygotskij;

    Sammanfattning : I studien undersöks lärares upplevelser av sin undervisning för elever med svenska som andraspråk. Fokus har legat på vilka språkutvecklande undervisningsmetoder, stöd och anpassningar som görs för att hjälpa elever som inte har svenska som modersmål. LÄS MER

  3. 3. Energi som fysikbegrepp och samhällsfråga : En jämförande innehållsanalys av gymnasieläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Peter Norrman; [2019]
    Nyckelord :energy; sustainable development; contents analysis; textbooks; physics; science studies; scientific literacy; socio-scientific issues; upper secondary school; education in physics; energi; hållbar utveckling; innehållsanalys; läroböcker; fysik; naturkunskap; scientific literacy; SNI; gymnasieskolan; fysikundervisning;

    Sammanfattning : Enligt 2011 års läroplan för gymnasieskolan ingår det i fysikämnet att eleverna ska kunna delta i samhällsdebatten och diskutera etiska frågor från ett naturvetenskapligt perspektiv. Hållbar utveckling kan bidra till förståelse för fysikens betydelse i samhället, där energibegreppet, energiresurser och energianvändning för ett hållbart samhälle ingår i kursen Fysik 1. LÄS MER

  4. 4. Inkluderande läromedel i gymnasieskolans svenskämne? : En historiskt inriktad studie utifrån intersektionella perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Emma Holmberg; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna undersökning har åtta läromedel av samma serie i olika upplagor utgivna mellan 1991-2012 för svenskämnets kurser 1,2 och 3 granskats. Studiens syfte har varit att bidra med kunskap om hur det intersektionella perspektivet med identitetspositionerna kön, religion, funktionsvariation, sexualitet och ålder korrelerar med läroplanernas förväntningar om likabehandling i läroplanerna från 1970, 1994 och 2011 och hur denna korrelation avspeglar sig i läromedel i Svenska, utgivna under samma period. LÄS MER

  5. 5. Retoriskt lyssnande. En fallstudie om lyssnandets funktioner i fyra svensklärares rapporterade undervisning i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sofie Adamsson Danred; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I föreliggande studie undersöks retorikens receptionsaspekt, lyssnandet, utifrån fyra gymnasielärares rapporterade svenskundervisning. Därtill granskas hur lyssnandet uttrycks explicit i läroplaner utifrån ett historisk perspektiv samt ett progressionsperspektiv. LÄS MER