Sökning: "läroplan för frivilliga"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden läroplan för frivilliga.
1. Skönlitteratur i klassrummet i 2000-talets gymnasieskola : En systematisk litteraturstudie av urvalet av skönlitteratur i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka användningen av skönlitterära verk i 2000-talets gymnasieskola kopplat till Läroplanerna för de frivilliga skolformerna från 1994 (LPF94) och Läroplanen för gymnasiet från 2011(LGY11) i ämnet svenska. Målet är att undersöka dels hur läroplanernas krav på svenska och internationella verk ser ut i vissa skolor och gymnasieklasser, dels hur läroplanernas skrivelser om skönlitterära verk från olika tider tillgodoses i gymnasieskolan. LÄS MER
2. En studie av lärares upplevelser av undervisning med elever med svenska som andraspråk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I studien undersöks lärares upplevelser av sin undervisning för elever med svenska som andraspråk. Fokus har legat på vilka språkutvecklande undervisningsmetoder, stöd och anpassningar som görs för att hjälpa elever som inte har svenska som modersmål. LÄS MER
3. Energi som fysikbegrepp och samhällsfråga : En jämförande innehållsanalys av gymnasieläroböcker
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Enligt 2011 års läroplan för gymnasieskolan ingår det i fysikämnet att eleverna ska kunna delta i samhällsdebatten och diskutera etiska frågor från ett naturvetenskapligt perspektiv. Hållbar utveckling kan bidra till förståelse för fysikens betydelse i samhället, där energibegreppet, energiresurser och energianvändning för ett hållbart samhälle ingår i kursen Fysik 1. LÄS MER
4. Inkluderande läromedel i gymnasieskolans svenskämne? : En historiskt inriktad studie utifrån intersektionella perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ÄmnesdidaktikSammanfattning : I denna undersökning har åtta läromedel av samma serie i olika upplagor utgivna mellan 1991-2012 för svenskämnets kurser 1,2 och 3 granskats. Studiens syfte har varit att bidra med kunskap om hur det intersektionella perspektivet med identitetspositionerna kön, religion, funktionsvariation, sexualitet och ålder korrelerar med läroplanernas förväntningar om likabehandling i läroplanerna från 1970, 1994 och 2011 och hur denna korrelation avspeglar sig i läromedel i Svenska, utgivna under samma period. LÄS MER
5. Retoriskt lyssnande. En fallstudie om lyssnandets funktioner i fyra svensklärares rapporterade undervisning i gymnasieskolan
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : I föreliggande studie undersöks retorikens receptionsaspekt, lyssnandet, utifrån fyra gymnasielärares rapporterade svenskundervisning. Därtill granskas hur lyssnandet uttrycks explicit i läroplaner utifrån ett historisk perspektiv samt ett progressionsperspektiv. LÄS MER