Sökning: "läroplan implementering"

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade orden läroplan implementering.

  1. 1. Vägen mot en likvärdig och stärkt sexualundervisning - Lärares perspektiv på det nya läroplansändringarna gällande sexualitet, samtycke och relationer i årskurs F-3

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Jennie Carlsson; [2023-01-18]
    Nyckelord :Sexualitet; samtycke och relationer; läroplan; årskurs F-3; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Det sker läroplansändringar inför 2022 gällande kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer där årskurserna F-3 blir berörda. Syftet med följande studie är därför att undersöka hur grundskolelärare inom F-3 definierar sexualitet, samtycke och relationer samt vilka faktorer som påverkar grundskolelärares implementering av kunskapsområdet. LÄS MER

  2. 2. Sexualitet, samtycke och relationer : Hur lärare arbetar för att implementera den nya läroplanen i klassrummet idag

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :kajsa skoog; [2023]
    Nyckelord :Sex och samlevnad; Undervisning; Lärare; Utbildning; Läroplan; Sexualundervisning; Sexualitet; Samtycke och Relationer.;

    Sammanfattning : Hösten 2022 infördes den nya läroplanen Lgr 22 som kom att ställa nya krav på sexualundervisningen i Sverige. Denna nya läroplan skapades främst i syfte för att ge lärare en klarare bild på hur de ska arbeta med sexualundervisningen för att tydligare lyfta olika elevers identitet samt hur viktigt det är med samtycke. LÄS MER

  3. 3. ”Man ska inte bara jobba så i teorin… det måste synas i det vi gör också" : En kvalitativ studie om förskollärares syn på genusimplementeringen.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Nada El-hessi; [2023]
    Nyckelord :Lpfö 18; läroplan; implementering; genus; kön; genusundervisning; könsneutralitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utforska sex förskollärares perspektiv, åsikter och känslor kring genusimplementering i två svenska förskolor. Denna kvalitativa studie strävade efter att undersöka hur förskollärare implementerar läroplanen och vad de känner när de implementerar den samt om de anser att en förbättring av läroplanen behövs. LÄS MER

  4. 4. Känner mig vilse i pannkakan! : En fenomenografisk studie med fokus på implementeringsprocessen av det nya kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Arvid Viklund; Mikael Norlin; [2023]
    Nyckelord :Implementering; sexualitet; samtycke; relationer; gymnasiet; läroplan; uppfattningar; lärare; fenomenografi.;

    Sammanfattning : Från och med hösten 2022 byttes den svenska läroplanens kunskapsområde sex- och samlevnad ut mot sexualitet, samtycke och relationer. Syftet har varit att förstärka skolans värdegrundsarbete med jämställdhet, trygghet och studiero som centrala teman. LÄS MER

  5. 5. Hur fungerar sammantagen bedömning i Idrott och hälsa? : Lärares perspektiv på LGR22 och det nya betygssystemet

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Erik Peterson; Joakim Demegård; [2023]
    Nyckelord :betyg; bedömning; läroplan; likvärdighet; rättvisa; ramfaktor;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att höra lärare i ämnet Idrott och hälsa, årskurs 9, och deras uppfattningar om den nya läroplanen, betygskriterierna och sammantagen bedömningen som träder i kraft med Lgr 22. Frågeställningar: ·       Hur uppfattar lärarna de nya betygskriterierna? ·       Vad är lärarnas uppfattningar om den sammantagna bedömningen och dess påverkan av betygssättning? Metod För att besvara studiens syfte genomfördes sex semistrukturerade intervjuer med lärare i årskurs 9. LÄS MER