Sökning: "läroplan kritik"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden läroplan kritik.

  1. 1. 40 år med multiplikation i läromedel : En analys av hur multiplikation framställs i läromedel för årskurs fyra

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Svensson; Olle Hessle; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; multiplikation; årskurs fyra; Bernstein; klassifikation; inramning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka multiplikation i läromedel från årskurs fyra för att se vad som påverkar multiplikationens struktur och innehåll. För att undersöka detta har studien utgått från följande frågeställningar: ”Hur framställs multiplikation i läromedlen, utifrån begreppen klassifikation och inramning?”, ”Hur förändras läromedlen mellan olika läroplaner, utifrån begreppen klassifikation och inramning?” samt ”Hur skiljer sig multiplikationens klassifikation och inramning mellan de olika läromedlen?”. LÄS MER

  2. 2. Sexualundervisning i skolan – ur lärarnas perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tamara Saleem; Ranin Sulaiman; [2022]
    Nyckelord :sexualundervisning; sociokulturellt perspektiv; lärarintervjuer; tematisk analys; läroplan.;

    Sammanfattning : Ändringar i nya läroplanen lgr 22 kan ställa nya krav på sexualundervisningen och lärare i Sverige. Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka och beskriva hur lärare talar och tänker kring sexualundervisningen i relation till den nya benämningen sexualitet, samtycke och relationer. LÄS MER

  3. 3. Lekmiljöer formar framtida generationer : en undersökning kring utvecklande lekmiljöer och förskolegårdar i ett Uppsala som förtätas

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Louise Zetterling; Oskar Berg; [2022]
    Nyckelord :Affordance; barns utveckling; lekmiljö; förskola; naturkontakt; förtätning;

    Sammanfattning : Denna uppsats avser att, genom en litteraturgenomgång, genomförda intervjuer och påföljande analys, undersöka hur lekmiljöer bör utformas för att öka möjligheten för barn i förskoleåldern att utvecklas och lära. Intervjumaterialet är insamlat från pedagoger som jobbar på förskolebussarna, ett koncept där Uppsala kommun tillhandahåller bussar designad att fungera som en vanlig förskola som kan ta barnen till skogsområden eller lekmiljöer i och utanför staden. LÄS MER

  4. 4. Nöjd med slöjd? : Om elevers kritik och hyllande av slöjdämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Ole Bydal; [2020]
    Nyckelord :Slöjd; uppfattningar om slöjdämnet; läroplan; estetiska lärprocesser;

    Sammanfattning : Ämnet slöjd är för de flesta en självklar del av skolan. Men med jämna mellanrum ifrågasätts och debatteras slöjdens form och berättigande. Syftet med detta arbete är att undersöka hur slöjdämnet uppfattas av en grupp elever i årskurs nio. LÄS MER

  5. 5. Grundläggande värderingar : En kritisk diskursanalys av skolans läroplan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Rebecca Hedin; [2019]
    Nyckelord :Läroplan; etik; kristna traditioner; västerländsk humanism; icke-konfessionell undervisning; sekularisering; mångkultur;

    Sammanfattning : Abstrakt Denna uppsats fokuserar främst på formuleringen i skolans läroplan att skolans etik ska förvaltas av kristna traditioner och västerländsk humanism samt att undervisningen ska vara icke-konfessionell. Utifrån att jag har granskat och tolkat medias pressbild, de framlagda motionerna och olika vetenskapliga arbeten i ämnet så ställde jag mig följande frågor; vilken mediabild som kommer till uttryck och vilken kritik formuleringen får i motioner samt hur olika forskare tolkar formuleringen. LÄS MER