Sökning: "läroplan mångfald"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden läroplan mångfald.

  1. 1. Är det möjligt att framställa hinduismens mångfald i religionsläroböcker? : Förändringen i representationen av hinduismens mångfald i läroböcker från 1968–2012

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Frida Näslund; [2023]
    Nyckelord :hinduism; mångfald; läroplan; innehållsanalys; religionsdidaktik;

    Sammanfattning : This study is about the changes in the representation of the diversity in hinduism in textbooks between the years 1968 and 2012. The theory builds on Robert Jacksons interpretive didacitcs of religion, it is about how individuals, groups and religions in generall are represented in religious education and it is being used here as a way of highlighting diversitey. LÄS MER

  2. 2. Den fria leken i förskolans inomhusmiljö : Förskollärarnas arbete med att främja den fria leken med material i verksamhetens lärmiljöer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Michalina Kujawa; [2022]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; Fri lek; Förskollärare; Förskolans miljö; Material; Lärande;

    Sammanfattning : Denna uppsats fokuserar på den fria leken i förskolans miljö utifrån det sociokulturella perspektivet som grundar sig i tidigare forskning. Vårt syfte har varit att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med förskolans miljö för att främja barns fria lek. LÄS MER

  3. 3. "Vad ska vi föra över till barnen?" : En kvalitativ studie om uppmärksammandet av tradition, kultur och kulturarv i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Cecilia Johansson; Josefin Valett; [2022]
    Nyckelord :culture; cultural heritage; diversity; preschool; tradition; förskola; kultur; kulturarv; mångfald; tradition;

    Sammanfattning : The purpose of our study is to present preschool teachers’ understandings, perceptions, and experiences of how and which cultures, traditions and holidays are noticed and celebrated, as well as what is included in the cultural heritage that the preschool shall pass on to the next generation. This is based on the preschool curriculum (Skolverket, 2018) formulations that describes the preschool teacher' assignation to pass on a cultural heritage in the form of values, traditions, and knowledge and that they in the education should make diverse cultures visible. LÄS MER

  4. 4. Internationalisering i den svenska förskolan : En studie om förskollärares syn på Läroplan för förskolans mål om internationalisering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Cecilia Al-Rufeye; [2022]
    Nyckelord :Intercultural; Internationalisation; Monoculture; Multicultural mission; Preschool teachers; Interkultur; Internationalisering; Monokultur; Mångkulturellt uppdrag; Pedagoger i förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och synliggöra förskollärares upfattning om Läroplan för förskolans (Skolverket, 2018) mål om internationalisering genom de diskurser som framträder utifrån deras texter. Syftet är vidare att genom deras texter och språkbruk analysera deras uppfattningar om hur de arbetar för att uppnå detta mål. LÄS MER

  5. 5. Synliggörandet av mångfalden i läromedel : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsstudie om mångfald i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Martina Johansson; [2022]
    Nyckelord :countries; diversity; holidays; intersectionality; language; teaching materials; högtider; intersektionalitet; länder; läromedel; mångfald; språk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om hur tryckta läromedel i ämnet svenska genom text framställer mångfald och hur läromedlen förhåller sig i relation till Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, i fortsättningen förkortad Lgr22. Studien undersöker hur olika aspekter av mångfald (högtider, språk, länder) explicit synliggörs i texter i tre läromedel. LÄS MER