Sökning: "läroplan matematik gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden läroplan matematik gymnasiet.

  1. 1. Är programmering ett problem? : En undersökning om huruvida programmeringsuppgifter i matematikläromedel överensstämmer med ämnesplanens intentioner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Miriam Magnusson; Johanna Magnusson; [2021]
    Nyckelord :Mathematics; programming; problem solving; curriculum; mathematics education; secondary school; Matematik; programmering; problemlösning; läroplan; matematikundervisning; gymnasiet;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine whether programming tasks in different textbooks correspond with the curriculum's intended goals. According to these goals programming is to be used as a tool for problem solving. LÄS MER

  2. 2. Läxor i matematik ur ett likvärdighetsperspektiv : En studie av svenska matematiklärares individanpassningar av elevers matematikläxor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Johanna Bergman; [2020]
    Nyckelord :enkätstudie; ramfaktor; kompensatorisk likvärdighet;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att bidra med mer kunskap kring användande av matematikläxor ur ett likvärdighetsperspektiv. Undervisningen i den svenska skolan ska enligt skollag och läroplan innefatta en kompensatorisk likvärdighet och anpassas efter elevernas olika förutsättningar och behov vilket också bör gälla eventuella läxor. LÄS MER

  3. 3. Utmaningar med programmering imatematik- och teknikkurserna pågymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Max Zomborszki; [2020]
    Nyckelord :programming; mathematics; secondary school; education; curriculum; challenges; programmering; matematik; gymnasiet; undervisning; läroplan; utmaningar;

    Sammanfattning : Detta examensarbete ämnar att undersöka vilka utmaningar programmering har i matematik- och teknikkurserna på gymnasieskolan, i syfte att leva upp till de nya kursplanerna för matematik- och teknikkurserna, samt effekter programmeringen kan ha på ämnesinnehållet i dessa kurser.I den första delen intervjuas sex gymnasielärare med olika bakgrund och erfarenhet. LÄS MER

  4. 4. Är Python pyton? : Erfarenheter vid användning av programmering i matematikundervisning i grundskolans senaste år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematiska institutionen

    Författare :Ulrika Balla; [2019]
    Nyckelord :programmering; matematik; grundskolans senare år; Python; didaktik; pedagogik; matematikundervisning; högstadiet;

    Sammanfattning : Hösten 2018 inrättades en reviderad läroplan för grundskolan och gymnasiet. Den största förändringen var att programmering har lagts till i matematik- och teknikämnena. Med detta kommer frågor om hur programmering ska användas i matematikundervisningen och samtidigt inte försämra elevernas kunskaper och resultat. LÄS MER

  5. 5. Hur uppfattar elever på naturvetar-programmet visualiseringar inom ämnet biologi?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Thomas Svensson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta avslutande självständiga arbete handlar om visualiseringar i undervisningen inom naturvetarprogrammet och då främst inom ämnet biologi på gymnasiet och då främst avseende hur eleverna upplever användningen av visualiseringar i undervisningen. Bakgrunden till detta arbete är att i undervisningen inom biologi ska eleverna enligt Skolverkets läroplan Lgr 11 få möjligheten att utveckla förmågan att ”… använda kunskaper i biologi för att kommunicera samt för att granska och använda information. LÄS MER