Sökning: "läroplan miljö förskola"

Visar resultat 16 - 20 av 73 uppsatser innehållade orden läroplan miljö förskola.

  1. 16. ”Det är ju egentligen allt”- rektorers perspektiv på hållbar utveckling i förskolan : En jämförelsestudie mellan svenska förskolor i Sverige och Thailand

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning; Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Angelica Larsson; Emilia Erkapers; [2021]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; förskola; rektorer; ESD; tre dimensioner.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att jämföra rektorers syn på hållbar utveckling i förskolan i två olika länder, Sverige och Thailand, samt öka kunskapen om arbetet med hållbar utveckling i förskolan. De frågor som hjälpt oss genom studien är: Hur definierar rektorer begreppet hållbar utveckling? Hur beskriver rektorer att deras förskolor arbetar med de tre dimensionerna inom hållbar utveckling? Vilka likheter och skillnader går att hitta i arbetet med hållbar utveckling på förskolor i Sverige och Thailand? Som metod för studien användes kvalitativa intervjuer där rektorer på svenska förskolor både i Sverige och Thailand inkluderas. LÄS MER

  2. 17. Individuell dokumentation i förskolan : Att följa det enskilda barnets lärande i en grupporienterad miljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Bengtsson; Marie Karlsson; [2021]
    Nyckelord :förskola; dokumentation; utveckling; lärande; individnivå;

    Sammanfattning : BAKGRUND I och med revideringen av svenska förskolans läroplan 2010 förstärktes utvärderingsuppdraget i förskolan. Enligt läroplanen har förskollärare ansvar för att varje barns utveckling och lärande kontinuerligt och systematiskt följs, dokumenteras och analyseras för att det ska vara möjligt att utvärdera hur förskolan tillgodoser barnens möjligheter att utvecklas och lära i enlighet med läroplanens mål. LÄS MER

  3. 18. Hållbar utveckling i förskolan : En intervjustudie med fem förskolepedagoger om hur hållbar utveckling kan integreras i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Beatrice Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; förhållningssätt; engagemang; undersöka; miljö; förskola;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling är ett aktuellt område i dagens samhällsdebatt och det är också ett ämne som skrivs fram i förskolans läroplan. Syftet med studien är att bidra med kunskap om några olika uppfattningar som förskolepedagoger har av att arbeta med hållbar utveckling i förskolan. LÄS MER

  4. 19. Tillgängliga utbildningslokaler i förskolan En fenomenografisk fallstudie om hur kravet om tillgänglighet implementeras i samband med att en ny kommunal förskola byggs i Göteborgs Stad

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helena Bengtsson; Björk Josefin; [2020-03-02]
    Nyckelord :tillgänglighet; fysisk miljö; arkitektur; förskola;

    Sammanfattning : Det råder ingen tvekan om att den svenska förskolan styrs av en utbildningspolitisk vision om en skola för alla. Skollagen (SFS 2010:800), Läroplan för förskolan (2018:50) och UNICEF (2009) är alla styrdokument som befäster barns rättigheter till en tillgängligutbildning. LÄS MER

  5. 20. Etableringen av hållbar utveckling i läroplanen för förskolan : En studie om begreppet hållbar utveckling och dess framväxt i förskolans stydokument

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Madeleine Johannesson; Mimmi Engström; [2020]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; läroplan; framväxt; förskola; läroplansteori;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar begreppet hållbar utveckling och dess framväxt i förskolans läroplan. Syftet är att undersöka hur hållbar utveckling har etablerats och vuxit fram i läroplanen för förskolan. LÄS MER