Sökning: "läroplan religionsämnet"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden läroplan religionsämnet.

  1. 1. Representation av ateism och icke-tro i religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kaj Hagstedt; [2021]
    Nyckelord :Atheism; non-confessional; belief; non-belief; confessional; curriculum; secularization; post-secular; religion; religious absence; religious education; RE; representation; Ateism; icke-konfessionell; tro; icke-tro; konfessionell; läroplan; sekularisering; post-sekularisering; religion; religionsfrånvaro; religionsundervisning; representation;

    Sammanfattning : Sverige är ett sekulariserat land där stat och kyrka ej längre går hand i hand. I detta land ska skolors undervisning vara icke-konfessionell samtidigt som utbildningen ska vila på den tradition som förvaltats av kristen tradition. LÄS MER

  2. 2. Kristendomens vara eller icke vara : En kvalitativ textanalys av kursplaner i religionsämnet från 1962 fram till 2022

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Elsmarie Kopparsjö Alfredsson; [2021]
    Nyckelord :etik; grundskola; kristendom; kunskaper; kursplan; livsåskådning; läroplan;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Samers vara eller icke vara i svensk skola : En undersökande studie om religionsämnets förändring över tid med fokus på samers framställning i läroplan, läromedel och undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Kevin Carlberg; Alina Hinas; [2021]
    Nyckelord :Sami; sami religion; curriculum; school documents; religion; politics; development; subaltern; minority; indigenous people; religious education; teaching; school.; Samer; samisk religion; läroplan; styrdokument; religion; politik; skeenden; maktstruktur; minoritet; urfolk; religionskunskap; undervisning; skola.;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att undersöka samer och samisk religion i relation till undervisningsämnet religionskunskap. Studien har undersökt läroplanernas utveckling, både från grundskolan och gymnasieskolan med fokus på samisk religion. LÄS MER

  4. 4. Vilka argument finns för religionsfrånvaro, ateism och icke-tro i sekulariserad religionsundervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kaj Hagstedt; [2020]
    Nyckelord :tro; religion; sekularisering; postsekularisering; konfessionell; ickekonfessionell; religionskunskap; ateism; icketro; agnosticism; läroplan; religionsfrånvaro; religious education; RE; non belief; secularisation; confessional; belief; secular; postsecular;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka vad forskningen säger om argument för att ge religionsfrånvaro, ateism och icke-tro en plats i religionskunskapsundervisningen. Vetenskapliga källor i form av avhandlingar och artiklar ligger till grund för kunskapsöversikten och sammanfattningsvis pekar forskarna på att Sverige är ett sekulariserat eller möjligen postsekulariserat, pluralistiskt samhälle där skolan enligt läroplanen ska vara icke-konfessionell. LÄS MER

  5. 5. Samisk religion i svenska läroplaner : En jämförande studie om hur religionsämnet förändrats över tid med fokus på samisk religion och kultur

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Alina Hinas; [2020]
    Nyckelord :Samer; minoritet; urfolk; läroplan; kursplan; religionskunskap; undervisning; skola.;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka samers framställning inom religionsämnet i svenska läroplaner inom grundskola och gymnasieskola. Frågorna som legat till grund för undersökningen har varit under vilka år läroplanerna har förändrats och hur religionsämnet har förändrats. LÄS MER