Sökning: "läroplan strävansmål"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden läroplan strävansmål.

  1. 1. Transformering och realisering av Läroplan för förskolan 2018 : En kvalitativ studie om förskollärares anpassning av läroplanen i arbetet med de yngsta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sumbila Radmilovic; Louise Laurell; [2022]
    Nyckelord :förskollärare; Läroplanen för förskolan 2018; läroplansteori; undervisning; yngsta förskolebarn.;

    Sammanfattning : Transformering och realisering av Läroplan för förskolan 2018, syftar till att återge en trovärdig bild över hur förskollärare tolkar och tillämpar läroplanen i förskolan för de yngsta barnen. I föreliggande studie lyfter vi omständigheter som begränsar och möjliggör förskollärarens undervisningsuppdrag. LÄS MER

  2. 2. De mångfacetterade begreppen: lek, lärande och utveckling : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ellinor Ejserholm; [2020]
    Nyckelord :lek; lärande; ämnesdidaktik; utveckling; pedagoger; förhållningssätt; styrdokument;

    Sammanfattning : Detta är en litteraturstudie som belyser relationen mellan begreppen lek, lärande och utveckling. Begreppen lek, lärande och utveckling är komplexa både i sig själva och i relationen till varandra. LÄS MER

  3. 3. ”Det finns oändligt med möjligheter” : En studie om verksamma pedagogers inställningar, möjligheter och utmaningar i arbetet med digitala verktyg i förskolan

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emma Isacsson; Sandra Westergren; [2020]
    Nyckelord :Digitala verktyg; förskola; digital kompetens; digitalisering; förskollärare; barnskötare; utbildning; Lpfö 18; implementering; inställningar; sociokulturell teori; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka vilka möjligheter och utmaningar verksamma, utbildade förskollärare och barnskötare har i arbetet med digitala verktyg i förskolans dagliga verksamhet tillsammans med barnen. Studien har även fokuserat på om pedagogerna ansåg sig ha tillräckliga kunskaper inom digitalisering för att kunna arbeta mot Lpfö 18s strävansmål om digital kompetens hos barn i förskolan. LÄS MER

  4. 4. "Man blir aldrig fullärd” : En studie om pedagogers kunskaper och förutsättningar att undervisa matematik i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Camilla Sixtensson; Johanna Sumar; [2019]
    Nyckelord :läroplan för förskolan; förutsättningar; kunskaper; undervisning; och matematik;

    Sammanfattning : Bakgrund Den här uppsatsen handlar om hur pedagoger arbetar med matematik inom förskoleverksamheten, med barn i åldrarna 1-6 år. Vad de har för förutsättningar att nå  måluppfyllelse samt hur de tar tillvara på spontana lärtillfällen. Skolinspektionen (s. LÄS MER

  5. 5. Digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Anna Sacic; [2019]
    Nyckelord :Digital tool; preschool; curriculum; teachers; learning; Digitala verktyg; förskolan; läroplan; förskollärare; hjälpmedel; lärande;

    Sammanfattning : Bakgrund: De digitala verktygen ses som en självklar del av samhället, och även de allra flesta barn har en relation till verktygen. Förskolan arbetar utifrån en läroplan som styr vilka strävansmål förskollärarna ska arbeta emot. De digitala verktygen finns inte med som ett av dessa mål. LÄS MER