Sökning: "läroplan synen på barn"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden läroplan synen på barn.

  1. 1. Språkets makt: En diskursanalys av kommunikation i förskolans läroplaner : Diskurs om kommunikation i hur läroplaner positionerar barn och vuxna.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Liisa Julin; [2024]
    Nyckelord :Child view; Influence; Communication; Learning; Curriculum.; Barnsyn; Inflytande; Kommunikation; Lärande; Läroplan.;

    Sammanfattning : Communication is central to all teaching, not least to enable the conditions for a democratic education. This study therefore aims to focus on the discursive shifts in how children and educators are positioned in preschool curricula (Skolverket, 1998; 2018) regarding communicative contexts. LÄS MER

  2. 2. “Jag anser att pedagogisk dokumentation är grunden i allt. Det är.. Så enkelt är det faktiskt” : En studie om förskollärares syn på barns delaktighet och inflytande genom pedagogisk dokumentation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Madelen Karlsson; Helena Linder; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet; Inflytande; Närvarande; Pedagogisk dokumentation;

    Sammanfattning : Denna studie har genomförts i syfte att undersöka förskollärares syn på barns delaktighet och inflytande genom pedagogisk dokumentation. Förskolans läroplan är otydlig gällande definitionen av delaktighet, inflytande och pedagogisk dokumentation, tidigare forskning visar att detta gör pedagoger osäkra på hur uppdraget ska realiseras. LÄS MER

  3. 3. Undervisning i förskolan : Vägen till fakta- och färdighetskunskaper ur kognitionspsykologiskt perspektiv

    M1-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Svetlana Villnersson; [2021]
    Nyckelord :arbetsminne; bearbetning; faktakunskaper; färdigheter; förskola; kognitivt lärande; läroplansteori; långtidsminne; undervisning;

    Sammanfattning : Undervisningsbegreppet infördes inom förskolan i lagform 2010, och i styrdokumentet från 2018 betonas att undervisningen ska utveckla fakta- och färdighetskunskap. Detta upplevdes av verksamheten som något nytt som man inte hade arbetat med tidigare. LÄS MER

  4. 4. Efter Lpfö 18 : Hur läroplanen påverkat förskollärarnas användande av digitala verktyg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Osbeck; Amela Sahic; [2020]
    Nyckelord :digitala verktyg; förskollärare; undervisning; förskola;

    Sammanfattning : Inledning Läroplan för förskolan 18 trädde i kraft 2019 och innehöll förändringar när det kommer till undervisning i och genom digitala verktyg. Lpfö 18 fastslår att det är förskolläraren uppgift att ge barn förutsättningar för adekvat digital kompetens. LÄS MER

  5. 5. Vi ska inte stöpas i samma form, vi ska lära oss att förhålla oss till varandra : En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare och rektorer beskriver sitt arbete med kulturell mångfald i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Freja Wahlgren; Felicia Kalmén; [2020]
    Nyckelord :kulturell mångfald; förskollärare; förskolrektorer; interkulturell kompetens; interkulturellt perspektiv; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur förskolrektorer och förskollärare beskriver sitt arbete med kulturell mångfald i förskolan, och om dessa beskrivningar går i linje med de riktlinjer som förskolans läroplan påvisar angående ämnet. Genom att analysera respondenternas utsagor har vi undersökt hur yrkeskategoriernas beskrivningar skiljer sig åt. LÄS MER