Sökning: "läroplan värdegrund"

Visar resultat 1 - 5 av 131 uppsatser innehållade orden läroplan värdegrund.

  1. 1. Social utveckling för elever med autism. Lärares tolkningar och arbete utifrån det sociala uppdraget i Läroplan för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jens Jörnborn; [2023-11-09]
    Nyckelord :värdegrund; värden; normer; social utveckling; autism; lärare; EPP-metoden; fenomenologi; kunskapssociologi;

    Sammanfattning : Syfte: Elever ska utvecklas både kunskapsmässigt och socialt i skolan. Elevers sociala utveckling beskrivs främst i de två första kapitlen i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet [LGR22]. En del av formuleringarna som går att finna där kan upplevas utgöra en svårighet inom autism. LÄS MER

  2. 2. Fritidshemmens verksamhet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sandra Schädlich; Jenny Andersson; [2023-10-26]
    Nyckelord :Fritidshem; corona; rekreation; relationer; struktur; aktiviteter; lärmiljö och utmanande barn;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vårdnadshavares, pedagogers och rektorers uppfattningar om verksamheten i fritidshem. Med våra erfarenheter kan vi se brister i verksamheten och att barns deltagande i fritidshemsverksamheten varierar, samt påvisar brister i miljön för de elever som behöver förutsägbarhet och struktur. LÄS MER

  3. 3. Tusen saker på bordet - “sexualitet, samtycke och relationer” i bildämnet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Linnéa Axelsson; Sofia Bankeström; [2023-07-05]
    Nyckelord :bildlärare; läroplan; närbyråkrater; värdegrund; sexualitet; visuell kultur;

    Sammanfattning : Från höstterminen 2022 gäller nya läroplaner i svenska grund- och gymnasieskolan. I läroplanernas inledande delar anges skolans värdegrund och uppdrag. I de förändrade styrdokumenten har kunskapsområdet sex- och samlevnad stärkts och bytt namn till “sexualitet, samtycke och relationer”. LÄS MER

  4. 4. F–3-lärares undervisning om livsfrågor : En kvalitativ studie om lärares tillämpning av didaktiska val i livsfrågeundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnea Appelgren; Emma Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :livsfrågor; läroplan; läroplansteori; didaktik; värdegrund;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa kunskapen om hur lärare i F–3 tillämpardidaktiska val i livsfrågeundervisningen.För att besvara detta syfte har semistrukturerade intervjuer genomförts där femlärare intervjuats. LÄS MER

  5. 5. F-3 lärares undervisning om livsfrågor : En kvalitativ studie om lärares tillämpning av didaktiska val i livsfrågeundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnea Appelgren; Emma Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :livsfrågor; läroplan; läroplansteori; didaktik; värdegrund;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa kunskapen om hur lärare i F–3 tillämpar didaktiska val i livsfrågeundervisningen. För att besvara detta syfte har semistrukturerade intervjuer genomförts där fem lärare intervjuats. LÄS MER