Sökning: "läroplanen – Lgr11 geografi"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden läroplanen – Lgr11 geografi.
1. IKT i skolan - för undervisningens skull
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktikSammanfattning : Syftet med studien var att se hur undervisningen påverkades av IKT. Det ansåg jag vore intressant att undersöka eftersom teknik nu är en bestående del av både elevers och lärares arbetsdag. LÄS MER
2. Modiga kvinnor och fagra män : En studie om hur genus framställs i SO-läroböcker för lågstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur läroböcker för lågstadiet, inom samhällsorienterade ämnen (SO) från förlaget Natur & Kultur, framställer genus samt om en utveckling har skett över tid från år 2000 fram till idag. Bakgrunden till denna studie är den ökade diskussionen om genus i samhället tillsammans med vårt intresse för ämnet. LÄS MER
3. Geografi är det roligaste ämnet i skolan : Vad eleverna från årskurs 7 och 9 har för attityd till geografi som skolämne
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : En uppsats med tre olika studier. En större studie kring elevernas attityd till skolämnet geografi. Den andra studien är en undersökning bland skolans geografilärare. Undersökningen gjordes för att reda på vad lärarna anser att deras elever har för attityder till skolgeografi. LÄS MER
4. Läromedelsanalys utifrån kursplanen i geografi : Analys av innehållet om miljö- och utvecklingsfrågor i fem geografiläroböcker för årskurs 7-9
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studien är en läromedelsanalys där fem böcker för årskurs 7-9 undersöks. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur läroböckerna följer den nya läroplanen som kom år 2011 där det ställs högre krav på att eleverna ska kunna problematisera och diskutera ämnesinnehållet än i tidigare läroplaner. LÄS MER
5. Hur framställs hållbar utveckling i läromedel? : En läromedelsanalys i geografi i skolans mellanår utifrån begreppet hållbar utveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Hållbar utveckling, som är ett vitt och komplext begrepp, är ett högaktuellt ämne inom media såväl som politiskt styrande dokument såsom läroplanen (Lgr11). Begreppet ges stort utrymme inom läroplanen och då bland annat inom kursplanen för geografi. LÄS MER