Sökning: "läroplanens förändring"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden läroplanens förändring.

  1. 1. Specialpedagogen under det regnbågsfärgade paraplyet : Det normkritiska uppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Erica Wall; Anna Smith; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; läroplan; hbtq; tillgänglig lärmiljö; genus; skolutveckling; förändringsagent; subjektsposition; normer; heteronormativitet; normkritiskt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa intervjustudie är att bidra med kunskap om hurspecialpedagogen tolkar det normkritiska uppdraget och hur hen beskriver sin egen kunskapoch förmåga att implementera och driva detta uppdrag i verksamheten. Tidigare forskningvisar hur en hbtq-inkluderande läroplan tenderar att generera begränsad förändring av skolansom verksamhet och att elever efterfrågar större synlighet av frågorna i den dagligaundervisningen. LÄS MER

  2. 2. Den funktionella samhällsmedborgaren : en diskursanalys av läroplanernas syn på fostran inom Idrott och hälsa från 1962–2022

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Thérèse Lindberg; Emilia Liebendörfer; [2023]
    Nyckelord :Curriculum; physical education; dicipline; Idrott; gymnastik; Läroplan; läroplansteori; fostran; diskursanalys; idrott och hälsa; skolidrott;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Denna studies syfte var att analysera den svenska skolans läroplaner under perioden 1962–2022, där vi mer specifikt avsåg att analysera vad som uttrycks om eleven som en funktionell samhällsmedborgare inom ämnet idrott och hälsa: Vilka centrala begrepp och värdeord används i läroplanerna över tid? Vilka egenskaper, utöver fysiska förmågor, lyfts fram i kursplanen ämnet idrott och hälsa? Utmärks utformningen av kursplanen i idrott och hälsa av kontinuitet eller förändring över tid? Teori och metod Användandet av en diskursanalys ser vi både som teori och metod för vår studie. Då det finns en mängd olika diskurser har vi valt att använda oss av kritisk diskursanalys kopplat till Faircloughs analysmodells tre olika nivåer. LÄS MER

  3. 3. Förskolans arbete för en likvärdig och anpassad utbildning för alla barn : En kvalitativ studie om likvärdighet i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sofie Wedberg; Awika Dawood; [2023]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; förskola; inkludering; kvalitet; likvärdighet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur personal inom förskolans verksamhet resonerar för att med kvalitet nå läroplanens mål om en likvärdig utbildning som är anpassad för samtliga barn. Studien är utförd med en kvalitativ metod genomförd med sex semistrukturerade intervjuer, för att få ta del av förskolepersonals resonemang kring likvärdighet, inkludering samt kvalitet. LÄS MER

  4. 4. Litteraturhistoriska urval : En historisk jämförelse av det skönlitterära författarurvalet i tre litteraturhistoriska läroböcker för gymnasieskolans svenskämne och deras samtida läroplaner.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Sara Carlberg; [2023]
    Nyckelord :Läromedel; läroplaner; urval; utrymme; litteraturhistoria; representation; kanon; intersektionalitet.;

    Sammanfattning : Denna kvantitativa och jämförande studie undersöker författarurvalet och utrymmesfördelningen i tre litteraturhistoriska läroböcker från åren 1991–2021 för gymnasieskolans svenskämne. Utrymmesfördelningen undersöks utifrån tidsperiod, könstillhörighet och geografisk härkomst. LÄS MER

  5. 5. Jaså du tänker så! : Rollspel som historiedidaktisk metod för att främja demokratiska värden genom narrativ kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Martin Lannebjer; [2022]
    Nyckelord :demokratiska värden; narrativ identitet; narrativ kompetens; interkulturella kompetens; multikulturella färdigheter; historiebruk; historiemedvetenhet; rollspel;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna har det vetenskapliga ämnet historia förändras och så också skolämnet historia. Skolämnet historia har idag mer fokus på att förstå historiska skeenden och händelser till skillnad från förr när fokuset låg på stoffkunskaper. LÄS MER