Sökning: "läroplanens intention"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden läroplanens intention.

  1. 1. Internet för högstadiet : Utveckling av en lärarhandledning

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Mikael Willborg; [2023]
    Nyckelord :teacher guidance; technology teaching; internet teaching; teaching about technical systems; lärarhandledning; teknikundervisning; internetundervisning; undervisning om tekniska system;

    Sammanfattning : Arbetet som presenteras i rapporten beskriver utvecklingen av en lärarhandledning för undervisning om internet. Bakgrunden är kraven i grundskolans läroplan (Lgr22), och mer specifikt kursplanen i Teknik för årskurs 7-9, på att avhandla internet i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Minst till dem som behöver mest? : Synen på kunskapsmöjligheter för elever med funktionsnedsättning samt likvärdighet i den anpassade grundskolans läroplan Lgrsär22

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Miriam Molbaek; [2023]
    Nyckelord :Likvärdighet; funktionsnedsättning; anpassad grundskola läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka framställningen av funktionsnedsättning i Lgrsär 22; anpassad grundskolas läroplanstext, samt att undersöka möjligheter och begränsningar med koppling till likvärdighet och hur det synliggörs i texterna för elever med funktionsnedsättningar. Med hjälp av kvalitativ innehållsanalys som metod, har det varit möjligt att undersöka och granska. LÄS MER

  3. 3. Meningsfullhet, en fråga om elevers delaktighet och inflytande i aktiviteter på(skol)gården?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Elin Jungmarker; Ingela Kémi; [2021]
    Nyckelord :Meaningfulness; participation; child perspectives; children´s perspective; Meningsfullhet; delaktighet; barnperspektiv; barns perspektiv;

    Sammanfattning : Meaningfulness – a matter of student´s participation and influence in activities in the schoolyard? According to the compulsory school curriculum Lgr 11 (Skolverket 2019), leisure – time centers must conduct teaching that is based on the student´s own interests and needs, to give them a meaningful leisure time. The school´s governing document also states that students have the right to participate and have influence over their stay in its various activities, and that students must be educated to be able to become democratic citizens. LÄS MER

  4. 4. "Jag tycker att det är läroplanens fel att bedömning har en negativ klang" : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning om bedömning i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lovisa Thörn; Lydia Nickolausson; [2018]
    Nyckelord :bedömning; förskola; utveckling; fenomenologi; livsvärld;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap och insikt om hur förskollärare uppfattar begreppet bedömning och dess innebörd i förskolan. Studien utgår från fem semistrukturerade kvalitativa intervjuer med förskollärare och dess teoretiska utgångspunkt är fenomenologin. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers inställning till läroplanens betydelse under utevistelsen. : En studie om läroplanens betydelse i utevistelsen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sandra Ekeroth; [2018]
    Nyckelord :Outdoor environment; curriculum; preschool; learning; phenomenography; group interview; Utemiljö; läroplan; förskola; lärande; fenomenografi; gruppintervju;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to learn more about the ways preschool teachers´ identify outdoor activities linked to the curriculum. There is also an interest to understand the preschool teacher role in the outdoor environment and children’s learning processes. LÄS MER