Sökning: "läroplanens intentioner förskola"

Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade orden läroplanens intentioner förskola.

  1. 11. Naturvetenskap i förskolan: En studie av några förskollärares upplevelser av naturvetenskap i förskolan ur ett implementeringsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alma Camo; Louise Bonthron Engstrand; [2015]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; förändringsarbete; implementering; läroplan; läroplansteori; naturvetenskap; närbyråkrat;

    Sammanfattning : Den reviderade läroplanen för förskolan trädde i kraft 2011. Vi har i denna studie intervjuat förskollärarna om hur de har upplevt läroplanens reviderade mål i naturvetenskap samt hur de relaterar dessa mål till verksamheten. Vi valde att göra en kvalitativ undersökning där vi intervjuade fem förskollärare. LÄS MER

  2. 12. Hur kan förskolemiljön stimulera ett naturvetenskapligt arbetssätt?

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Birgitta Ipsonius; [2014]
    Nyckelord :Naturvetenskap; teknik; förskola; lärmiljö;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om arbetet med naturvetenskap och teknik i förskolan. Metoden är kvalitativ och syftet är att visa hur pedagoger i förskolan kan integrera de naturvetenskapliga ämnena samt teknik i förskolans lärmiljö. Datainsamlingen har skett genom intervjuer, dagboksanteckningar samt inventering av en förskolas lärmiljö. LÄS MER

  3. 13. Tekniken i förskolan : En tolkningsfråga?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Merja Utriainen; Malin Bjäreklint; [2013]
    Nyckelord :Teknik; Förskola; Aspekter; Intention; Läroplan; Lpfö98 10;

    Sammanfattning : Sammanfattning    Denna studie syftar till att studera yrkesverksamma förskollärares uppfattningar av teknik i förskolan och deras beskrivningar av hur de synliggör teknik i förskolans verksamhet. För att skapa en grundförståelse av vad teknik innebär inom förskolans verksamhet och hur det kan gestaltas, bör en medvetenhet hos pedagogerna finnas för att synliggöra tekniken i vardagen. LÄS MER

  4. 14. En man, flera kvinnor : En kvalitativ studie om manliga förskollärare i ett kvinnodominerat yrke.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Daniel Lönnqvist; Maria Tingvall; [2013]
    Nyckelord :Male teachers; preschool; perceptions; equality; colleagues; parents; children; Manliga förskollärare; förskola; uppfattningar; jämställdhet; kollegor; föräldrar; barn;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om jämställdhet i förskolan ur ett verksamhetsperspektiv, där fokus är på pedagogerna. Vi har valt att fokusera på de manliga förskollärarna, eftersom de är en underrepresenterad grupp. LÄS MER

  5. 15. Eva har pojkstrumpor! : En undersökning om hur man arbetar med att motverka traditionella könsmönster i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ursula Larsson; Annika Berg; [2012]
    Nyckelord :Likabehandling; genusperspektiv; leksituationer; jämställdhet; förskola; traditionella könsmönster;

    Sammanfattning : Skolinspektionen har anmärkt på att förskolorna i vår kommun arbetar för lite med att medvetet motverka traditionella könsmönster. Sedan den första läroplanen (Lpfö 98) för förskolan gavs ut 1998 har det varit inskrivet att de vuxna i förskolan ska ge barnen samma möjligheter utan begränsningar utifrån stereotypa könsmönster och könsroller. LÄS MER