Sökning: "läroplaner i historiskt perspektiv"

Visar resultat 21 - 25 av 28 uppsatser innehållade orden läroplaner i historiskt perspektiv.

  1. 21. Samarbete mellan hem och skola : ett historiskt perspektiv

    M1-uppsats, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Emelie Gardelius; [2010]
    Nyckelord :Föräldrar; läroplaner; läroplanshistorik; läroplansteori;

    Sammanfattning : Kortfattat handlar arbetet om föräldrars medverkan i styrdokumenten under 1900-talet iSverige. Studien är gjord enbart med hjälp av litteratur, och då främst de styrdokument som varit gällande under 1900-talet, det vill säga Undervisningsplan för rikets folkskolor 1919, Undervisningsplan för rikets folkskolor 1955, Läroplan för grundskolan Lgr62, Läroplan för grundskolan Lgr69, Läroplan för grundskolan Lgr80 samt Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo94. LÄS MER

  2. 22. Ett ämne i tiden? : En studie över hur ämnet biblisk historia och katekes utvecklades till att bli ämnet religionskunskap

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora

    Författare :Elisabet Höglund; [2009]
    Nyckelord :Läroplaner; religion; sekularisering;

    Sammanfattning : Uppsatsen Ett ämne i tiden? - En studie över hur ämnet biblisk historia och katekes utvecklades till att bli ämnet religionskunskap, har syftet att undersöka hur sekulariseringsprocessen samt de pedagogiska tanketraditionerna har påverkat religionsämnets kursplaner och mål. För att uppnå syftet har följande fråga besvarats: Hur har ämnet biblisk historia och katekes förändrats och utvecklats från 1842 till 1994? Metoden som använts är en deskriptiv litteraturstudie. LÄS MER

  3. 23. Slöjda för historien? - Levandegöra historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Marie-Louise Mader; [2009]
    Nyckelord :förmedling; historieundervisning; historiskt perspektiv; kursplaner; levandegöra; läroplaner; nationell utvärdering; slöjdundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med mitt arbete är att undersöka vad slöjdlärare och lärare som undervisar i historia på grundskolan, skolår 3-6, anser om samarbete mellan det teoretiska ämnet historia och det praktiska ämnet slöjd. Undersökningen svarar på frågorna: Kan grundskolans historie- och slöjdlärare samarbeta för att levandegöra historieämnet? Hur skulle ett gränsöverskridande arbete mellan historia och slöjd med syfte att levandegöra historien se ut? Om det finns, hur ser det ut? Genom kvalitativa intervjuer samt en enkel enkät till textillärarlistan, ett forum för textillärare, har jag fått svar på vilka möjligheter och hinder som uppstår eller kan uppstå för att samarbete mellan historia och slöjd ska komma till, men undersökningen ger även en bild över hur det ser ut med samarbete i stort. LÄS MER

  4. 24. Läxors betydelse för elevers lärande : En fenomenografisk studie av lärares uppfattningar av läxors betydelse för elevers lärande

    Magister-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Agneta Nordén; Gunilla Lundmark; [2008]
    Nyckelord :läxor; lärande; kunskapssyn; fenomenologi; fenomenografi;

    Sammanfattning : Högskolan i Jönköping D-uppsats Högskolan för lärande Lärande och kommunikation, HLK 91-120 hp Abstract ________________________________________________________ Gunilla Lundmark och Agneta Nordén Läxors betydelse för elevers lärande En fenomenografisk studie av lärares uppfattningar av läxors betydelse för elevers lärande. År 2008 Antal sidor: 34 ______________________________________________________________________ Läxor är ett ämne som ofta diskuteras och som många har åsikter om. LÄS MER

  5. 25. Det meningsfulla svenskämnet

    Kandidat-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Anna Grönberg; [2007]
    Nyckelord :The school subject swedish; curriculum; analysis of different swedish subjects; questionnarie paper; Svenskämnesundervisning; undervisningsplaner och läroplaner; ämneskonception; enkätundersökning;

    Sammanfattning : Abstract The purpose with this paper is to describe focus in the school subject swedish through a historic perspective. The purpose is also to intestigate how a group of pupils in the last grade in upper (senior) level of compulsory school and teachers with the subject swedish thinks about the subject, what is the most meaningful to pupils in the last grade in upper level of compulsory school. LÄS MER