Sökning: "läroplaner i olika länder"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden läroplaner i olika länder.

  1. 1. Mötet med det mångkulturella klassrummet i SO-undervisningen : En litteraturstudie om utmaningar i SO-undervisningen och metoder som kan användas

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Kia Flöistrup; Emilia Jeppsson; Evelina Persson; [2023]
    Nyckelord :mångkulturellt klassrum; SO-undervisning; undervisningsmetoder; utmaningar;

    Sammanfattning : Vi lever idag i ett samhälle som präglas av mångkultur, ett samhälle där vi konstant stöter på olika kulturer, bakgrunder och språk. Skolan blir i många fall en mötesplats för denna mångkultur, och med sig för den några utmaningar i lärarens undervisning. LÄS MER

  2. 2. Geografiämnet i förändring - lärares anpassning till nya riktlinjer

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för naturgeografi

    Författare :Hannah Wittberg; [2023]
    Nyckelord :Geography; school subject; teachers; curricula reforms; Geografiämnet; lärare; kursplan; läroplansreformer;

    Sammanfattning : Geography as a subject has during its lifetime been a part of the Swedish school system. More implemented during some time periods than others. New approaches and different types of traditions have emerged and taken its place over time. LÄS MER

  3. 3. Vad ska vi med bild till? : En kritisk diskursanalys av tre länders läroplaner med fokus på ämnet bild

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Bild

    Författare :Eva Ekeroth; [2022]
    Nyckelord :Läroplan; bild; Storbritannien; England; Sverige; Finland; diskursanalys; jämförande studie; CDA – Critical Discourse Analysis;

    Sammanfattning : Denna uppsats utgår från den didaktiska frågan varför något ska läras eller undervisas i och fördjupar sig i diskurser kring ämnet bild i tre länders läroplaner. Uppsatsens syfte är att utveckla förståelse för och jämföra tre länders läroplaner för grundskolan med avseende på förhärskande diskurser i relation till bildämnet. LÄS MER

  4. 4. Formativ bedömning i matematikundervisning : ett verktyg för att lyckas

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carl Erlandsson Kuitems; Nhu Yen Tran; [2021]
    Nyckelord :formativ bedömning; matematik; lågstadiet; feedback; feedforward; motivation;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt strävar vi efter att förstå formativ bedömnings påverkan i matematikundervisning med fokus på lågstadiet. Med andra ord samband mellan applicering av formativ bedömning i undervisning och vad det ger för resultat. LÄS MER

  5. 5. Fostran av framtida medborgare : En kvantitativ jämförelse av Englands och Sveriges läroplan för förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Matilda Bengthsson; [2020]
    Nyckelord :England; Sweden; Curriculum; Preschool; Values; England; Sverige; Läroplan; Förskola; Värden; Värdegrund;

    Sammanfattning : Det finns värden och förväntningar på hur en medborgare bör agera och en medvetenhet kring deras ansvar som medborgare. Läroplanen för förskolan är ett dokument som förklarar vad barn redan i en tidig ålder ska introduceras i för att utvecklas i sin roll som medborgare. LÄS MER