Sökning: "läroplaner religion"
Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden läroplaner religion.
1. En diskursanalytisk undersökning av den plats den inhemska traditionen har i det australiensiska respektive nya zeeländska samhället med särskilt fokus på skolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : I denna uppsats kommer jag ge information om de inhemska kulturerna i Australien och Nya Zeeland med fokus på deras religion och andliga övertygelser och effekterna av kolonialiseringen. Jag kommer även undersöka hur dessa kulturer representeras i läromedel och läroplaner i de båda länderna genom en kritisk diskursanalys. LÄS MER
2. Läroplansanalys utifrån Blooms reviderade taxonomi : Likheter och skillnader mellan Sveriges och Ålands kunskapskrav i ämnena NO och SO för elever upp till årskurs 4, samt förändringar över tid
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Teman och analysmetoder som genomsyrar denna studie är läroplanskoder och Blooms reviderade taxonomi. Dessa utgör också den här studiens teori och förklaringsmodeller. Begreppet läroplanskod avser ett samlingsnamn för en uppsättning principer bestående av urval, organisation och förmedlingsform av skolans undervisning (Linde, 2021, s. LÄS MER
3. Pluralism i religionsklassrummet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Detta arbete utgör en kunskapsöversikt där vi undersöker hur pluralismen tar sig uttryck i undervisningen nationellt men även internationellt. Huvudfrågan vi tar fasta på lyder: Vilken roll har pluralismen i religionskunskapsundervisning? Vidare utvecklar vi vår frågeställning med tre frågor i syfte att specificera huvudfrågan. LÄS MER
4. Samisk representation i nationella läroplaner En jämförelse mellan det svenska, norska och finska utbildningsväsendet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : This essay investigates sami thematics within the national school curricula of Sweden, Norway and Finland. It is a comparative essay with a focus on how the Sami are represented, using Olsen’s (2017) theoretical concepts of absence, inclusion, and indigenization. LÄS MER
5. ''Gå i skola och få ett jobb eller bli munk för livet?'' : En komparativ undersökning om hur människors levda religion representeras i läroböcker
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : The main purpose of this study is to illustrate to what extent lived religion is expressed in textbooks intended for use in late middle school to early high school. This was done with the hope of bringing relevance to the idea of involving lived religion in the religious education in Swedish schools. LÄS MER