Sökning: "läroplansförändringar"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet läroplansförändringar.

  1. 1. Vart är religionskunskapsämnet på väg? : En studie inriktad på gymnasieskolan baserad på synpunkter från lärare, elever och Skolverket

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Filip Lindgren; Josefine Forslin- Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Religionskunskap; religionsdidaktik; läroplansförändringar; lärarperspektiv; elevperspektiv; Skolverket; framtidsperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur verksamma lärare, elever på gymnasieskolan och Skolverket upplever vart religionsämnet är på väg, samt eventuella utmaningar med ämnet. De frågeställningar vi har utgått från är: vad anser religionslärarna är viktigt och relevant, finns det något som de hade önskat fanns med i kursplanen eller som skulle kunna tas bort? Vad anser eleverna i gymnasieskolan är relevant och viktigt innehåll i religionsundervisningen? Hur ställer sig Skolverket till kursplanen i religionskunskap, vad tycker de är viktigt och varför? Finns det något behov av att förändra innehållet? Vad är utmaningen med religionsämnet? Från studiens syfte och frågeställningar, skapades två intervjuguider, en till verksamma religionslärare och en till Skolverket samt så skapades en enkätundersökning som elever på gymnasiet fick ta del av. LÄS MER

  2. 2. Läroplansutveckling samt syfte, mål och begrepp i bildämnets kursplan : En analys om hur läroplansförändringarna påverkat kursplanerna i bild mellanåren 1980-2011

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ellen Nordlund; [2021]
    Nyckelord :Begreppshistorisk; begrepp; bildämnet; kursplaner; läroplansförändring;

    Sammanfattning : Kursplanen är ett av de styrdokument som skolan styrs av och är skrivet som ett regelverk för alla Sveriges skolor. Syftet med studien var därför att undersöka bildämnets utveckling med fokus på syfte, mål och begrepp i skolans kursplaner under tidsperioden 1980-2011. LÄS MER

  3. 3. Informations- och kommunikationsteknik i förskolan : -en kvalitativ studie om pedagogers förutsättningar för implementering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sandra Hägglöf; Karin O´Dwyer; [2019]
    Nyckelord :Förskola; förutsättningar; IKT; implementering; inställning; kompetens; läroplansförändringar; pedagoger.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vilka förutsättningar pedagoger i förskolan uppfattar att de har för att implementera IKT i verksamheten. Detta då förändringar kring användandet av IKT gjorts i den nya läroplanen (Skolverket, 2018). LÄS MER

  4. 4. Musik i den pedagogiska verksamheten på förskolan. : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av musik i den pedagogiska verksamheten samt förändringarna i läroplanen kring de estetiska ämnena.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Melinda Hilmersson; [2019]
    Nyckelord :Music; perceptions; learning objects; curriculum changes; concepts.; Musik; uppfattningar; lärandeobjekt; läroplansförändringar; begrepp.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute with knowledge about what perceptions the preschool teachers have about the pedagogical activities in music, and what perceptions exist about the changes in the new curriculum within the subject of music and what they can contribute to. The survey has been conducted with semi-structured interviews in order to be able to conduct extensive discussions about how preschool teachers perceive or understand something. LÄS MER

  5. 5. Hinder och möjligheter med programmering i läroplanen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Marcus Blom; Alexander Gidlöf; [2018]
    Nyckelord :Digitalisering; programmering; digital kompetens; läroplan;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka praktiserande lärares syn på den läroplansförändring som skedde höstterminen 2018, där programmering införs som ett centralt innehåll i ämnena matematik och teknik.För att undersöka detta gjordes kvalitativa intervjuer med fem aktiva lärare i grundskolan. LÄS MER