Sökning: "läroplanskoder läroplansteori"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden läroplanskoder läroplansteori.

  1. 1. Omsorgens utveckling i Läroplanen för förskolan : En dokumentstudie om läroplanens revideringar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ellena Olsson-Thiele; Selena Pipijoga; [2024]
    Nyckelord :Förskola; Läroplan; Läroplansteori; Omsorg;

    Sammanfattning : Problemområdet som bidragit till studien är förskolans utveckling, där lärande tar större platsän omsorg. Studiens syfte är att se om omsorgsbegreppet har fått en förändrad betydelse iläroplanen för förskolan. Detta har genomförts genom att göra en dokumentstudie. LÄS MER

  2. 2. Vagga, natta, mata - och alla målen därtill : En studie om hur förskollärare tolkar läroplanen i arbetet med de allra yngsta

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Isabelle Månsson; Johanna Wetterberg; [2023]
    Nyckelord :ettåringar; förskola; förskollärare; läroplan; läroplan för förskola 2018; läroplansteori; omsorg; tvååringar; yngsta förskolebarn;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärare tolkar läroplanen i arbetetmed de allra yngsta barnen i förskolan: ett till två-åringar samt hur detta uppdrag vävs sammanmed omsorg. Det vetenskapliga problemet är de konstaterande, minskande förutsättningarförskollärare har för sådant som inte faller inom ramen för kunskap och ämnesundervisning, iarbetet med läroplanen och de allra yngsta barnen (Johansson, 2018). LÄS MER

  3. 3. "Vi ska ju inte bedöma, men nog fasiken är vi där och pillar i skiten iallafall" : - en kvalitativ studie av förskollärares syn på undervisning, uppföljning och utvärdering

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emily Waldén; Elsoudi Maria; [2021]
    Nyckelord :läroplanskoder; läroplansteori; ramfaktorer; undervisning; bedömning; systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare uppfattar och menar att de hanterar direktiv för undervisning i Lpfö18. Vilka spår av förskolans tradition går att se i förskollärarnas förståelse av begreppet undervisning? Hur uppfattar förskollärarna sitt uppdrag och sin yrkesroll i förhållande till undervisning? Hur ser förskollärarna på sitt arbete med utvärdering av undervisning? Åtta yrkesverksamma förskollärare intervjuades om detta. LÄS MER

  4. 4. Att lära sig rätt kunskap och rätt värderingar : Om läroplanskoder i grundskolan 1962-2011

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Klas Fredrik Andersen Wigren; Patrik Wahlund; [2020]
    Nyckelord :Läroplansteori; läroplanskod; utbildningshistoria;

    Sammanfattning : Forskningsöversikten är till huvudsak ett litteraturstudium som spänner över perioden 1962-2011 och syftar till att frilägga den värdegrund på vilka läroplanerna vilar. Studiet innefattar en genomgång av de huvudsakliga källorna som berör ämnet läroplan och läroplanskod i form av artiklar och avhandlingar. LÄS MER

  5. 5. Två länders läroplaner : En jämförelse av Englands och Sveriges läroplaner för barn i förskoleålder med inriktning på värdegrund, mål och utvärdering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Emma Olsson Röst; [2019]
    Nyckelord :Curriculum; curriculum theory; early years education; England; Sweden; England; förskola; läroplan; läroplansteori; Sverige;

    Sammanfattning : I detta examensarbete presenteras en jämförelse av läroplaner i England och Sverige för barn upp till fem års ålder. Denna jämförelse görs för att kunna se skillnader mellan de olika läroplanernas innehåll för att besvara frågorna; Hur skiljer sig innehållet mellan Englands och Sveriges läroplan för barn i förskoleålder? Leder skillnaderna i läroplanernas innehåll till att de har olika läroplanskoder? Examensarbetet inleds med en genomgång av läroplansteori och en presentation av hur Englands Early Years Foundation Stage framework och Sveriges Läroplan för förskolan 2018 växt fram. LÄS MER