Sökning: "läroplanskoder"

Visar resultat 11 - 15 av 28 uppsatser innehållade ordet läroplanskoder.

  1. 11. De ser inte syftet med undervisninge : En religionsdidaktisk studie kring gymnasieelevers intresse för religionskunskapsämnet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Tommy Sandin; Viktor Sekulic; [2019]
    Nyckelord :Religionsdidaktik; religionskunskap; elevintresse; lärare; engagemang; undervisning; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur elevintresse kan se ut inom ämnet religionskunskap och om detta intresse skiljer sig mellan teoretiska kontra praktiska gymnasieprogram samt hur man som lärare kan arbeta med att engagera elever i klassrummet. Frågeställningarna som ligger till grund för arbetet är: Hur ser intresset ut hos elever för ämnet religionskunskap? Finns det någon skillnad i elevers intresse för ämnet religionskunskap mellan teoretiska och praktiska program i gymnasieskolan? Vad kan man som lärare göra för att öka elevers engagemang för ämnet religionskunskap? Anledningen bakom uppsatsens syfte är ett till synes bristande intresse hos elever för religionskunskap vilket visas genom tidigare forskning och pågående diskussioner som berör ämnet. LÄS MER

  2. 12. Mellan klassrummet och läroplanen - En kvalitativ studie om sociologiundervisningen på gymnasieskolan utifrån styrdokument och lärarintervjuer

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Sara Wallinder; [2019]
    Nyckelord :Ramfaktorer; teorier om lärande; styrdokument; sociologi;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om sociologiämnet på̊ gymnasieskolan och jämföra styrdokumentens skrivningar med lärares beskrivningar av det ämnesmässiga innehållet. Centrala frågor är vilka syften med ämnet sociologi som anges i styrdokumenten, vilka syften de intervjuade sociologilärarna anger och om lärarna upplever att det finns andra faktorer som påverkar undervisningen. LÄS MER

  3. 13. Lärares attityder till undervisning i engelska i två grannländer : En jämförelse mellan gymnasielärare i Västerbotten och Österbotten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Alexander Fellman; Bo Nordlander; [2018]
    Nyckelord :Läroplan; Kursplan; Attityd; Läroplanskoder;

    Sammanfattning : The study aims to find differences and similarities in the English subject for upper-secondary schools in Österbotten Finland and Västerbotten Sweden in the sense of curricular differences and similarities but also teachers’ attitudes to the curriculum. To research whether there are any differences and/or similarities and to analyse the national curriculums, course plans and grading criteria, the study will be enabling the theories in curriculum theory as described by Linde and Englund. LÄS MER

  4. 14. Andraspråkselever i styrdokumenten. En jämförande analys mellan Lgr80 och Lgr11.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jessica Wendel; [2018]
    Nyckelord :formuleringsarena; läroplanskoder; läroplansteori; andraspråkselever;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med uppsatsen är att jämföra de allmänna delarna från läroplanerna Lgr80 och Lgr11 för att undersöka om och hur andraspråkselever synliggörs i styrdokumenten. Delsyftet är att undersöka om och hur kursplanerna i svenska som främmande språk från Lgr80 och svenska som andraspråk i Lgr11 skiljer sig från varandra i avseende till kunskapskrav. LÄS MER

  5. 15. Musikundervisningen i grundskolan:Statusfyllt kunskapsämne eller obligatorisk massterapi? : En studie av synen på musikämnet i kursplanerna från år 2000 och 2011

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Karl Wictorin; [2017]
    Nyckelord :Lgr 11; Lpo 94; discourse analysis; attitudes to the music subject; Lgr 11; Lpo 94; diskursanalys; perspektiv på musikämnet;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ta reda på vilka synsätt på musikämnet som framträder i den nya kursplanen för musik i grundskolan från år 2011, samt jämföra dessa synsätt med de som framträder i den äldre kursplanen från år 2000. Resultatet har uppnåtts genom en diskursanalys av de båda kursplanernas texter. LÄS MER