Sökning: "läroplansteori jämförelse"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden läroplansteori jämförelse.

  1. 1. Politisk inverkan och historieämnets skildringar från 1970–1994

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :amal alsharfani; [2023]
    Nyckelord :betänkande; utlåtande; motioner; propositioner;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur politiska dokument, betänkanden samt utlåtanden har påverkat läroplanen för gymnasieskolan från 1970–1994 och förändringen av historieämnet på gymnasieskolan från 1970–1994. Båda frågeställningar är förknippade med varandra för att komma till ett konkret resultat. LÄS MER

  2. 2. Utformandet av det särskilda stödet för barn och elever med språkstörning : en jämförelse mellan förskolans och grundskolans olika professioner i dess organisationsled

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Janet Bauch; Marianne Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; grundskola; grundskollärare; kompetens; läroplansteori; organisationsled; organisering; rektorer; samverkan; specialpedagoger; språkstörning; styrdokument; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Språkstörning är en relativt okänd funktionsnedsättning som kan medföra stora konsekvenser för barn/elever både socialt och i inlärningssituationer. För att motverka dessa konsekvenser är det av stort vikt att barn och elever får bäst möjliga stöd i förskolan och skolan. LÄS MER

  3. 3. Två länders läroplaner : En jämförelse av Englands och Sveriges läroplaner för barn i förskoleålder med inriktning på värdegrund, mål och utvärdering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Emma Olsson Röst; [2019]
    Nyckelord :Curriculum; curriculum theory; early years education; England; Sweden; England; förskola; läroplan; läroplansteori; Sverige;

    Sammanfattning : I detta examensarbete presenteras en jämförelse av läroplaner i England och Sverige för barn upp till fem års ålder. Denna jämförelse görs för att kunna se skillnader mellan de olika läroplanernas innehåll för att besvara frågorna; Hur skiljer sig innehållet mellan Englands och Sveriges läroplan för barn i förskoleålder? Leder skillnaderna i läroplanernas innehåll till att de har olika läroplanskoder? Examensarbetet inleds med en genomgång av läroplansteori och en presentation av hur Englands Early Years Foundation Stage framework och Sveriges Läroplan för förskolan 2018 växt fram. LÄS MER

  4. 4. Läslust och läsförståelse : Förhållandet mellan elevers läslust och resultat på LäSt-läsförståelsetest

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Emma Lundgren; [2019]
    Nyckelord :digitalisering; genus; läsförståelse; läslust; LäSt-läsförståelsetest;

    Sammanfattning : Idag uppmärksammas det runt om i samhället att läsning är grunden för all inlärning och om vikten av att barn finner läsglädje. Syftet med denna studie var att undersöka vad som bidrar till läsning för flickor respektive pojkar. LÄS MER

  5. 5. Jämförelse av elevtexter : - Metoden ASL jämfört med traditionell läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Amanda Larsson; [2019]
    Nyckelord :ASL; Att skriva sig till läsning; grundskola; jämförelse; narrativ text; traditionella läs- och skrivinlärningsmetoder;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att jämföra narrativa texter producerade av elever i årskurs 3 undervisade efter traditionella läs- och skrivinlärningsmetoder, med elever undervisade i enlighet med metoden ASL. Eleverna producerade två texter vardera, en med datorn och en med pennan som skrivverktyg. LÄS MER