Sökning: "läroplansteori och didaktik"

Visar resultat 1 - 5 av 94 uppsatser innehållade orden läroplansteori och didaktik.

  1. 1. Vad tror du på? : En läromedelsstudie om religionskunskapsundervisning som främjar religioners olika uttryck och praktiker.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Gina Makdesi; Tora Evinger; [2024]
    Nyckelord :pedagogik; didaktik; religion; läroböcker; läromedelsbruk; jämförande religionskunskapsundervisni;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker huruvida läroböcker, dess tillhörande lärarhandledning samt läroplanen främjar synliggörandet av religioners olika uttryck och praktiker. Vidare avser studien undersöka på vilka sätt lärarhandledningar uppmanar till att genomföra en mer jämförande och tematisk religionskunskapsundervisning. LÄS MER

  2. 2. F–3-lärares undervisning om livsfrågor : En kvalitativ studie om lärares tillämpning av didaktiska val i livsfrågeundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnea Appelgren; Emma Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :livsfrågor; läroplan; läroplansteori; didaktik; värdegrund;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa kunskapen om hur lärare i F–3 tillämpardidaktiska val i livsfrågeundervisningen.För att besvara detta syfte har semistrukturerade intervjuer genomförts där femlärare intervjuats. LÄS MER

  3. 3. Hur ska skolan stödja elever som har svårt med matematik? : En analys av läroplaner och kommentarmaterial för perioden 1962-2020

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Olivia Lundegårdh; [2023]
    Nyckelord :Matematik; undervisning; matematiksvårighet; specialpedagogik; läroplansteori;

    Sammanfattning : Vissa menar att matematiken kan vara ett svårt ämne för elever. Läroplanen är ett dokument som läraren kan luta sig mot för att få stöd i hur elever kan motiveras till matematikens olika delar. LÄS MER

  4. 4. F-3 lärares undervisning om livsfrågor : En kvalitativ studie om lärares tillämpning av didaktiska val i livsfrågeundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnea Appelgren; Emma Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :livsfrågor; läroplan; läroplansteori; didaktik; värdegrund;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa kunskapen om hur lärare i F–3 tillämpar didaktiska val i livsfrågeundervisningen. För att besvara detta syfte har semistrukturerade intervjuer genomförts där fem lärare intervjuats. LÄS MER

  5. 5. Barns modersmål i förskolan : En studie om hur olika ramfaktorer påverkar förskollärares realiseringsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Alexandra Sjöstedt; Julia Mansfield; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; förskola; modersmål; barns modersmål; realiseringsarbete; förskollärare; ramfaktorer; läroplansteori; utbildning; undervisning; flerspråkighet; läroplanen; läroplansmål; föräldrasamverkan; språk;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie synliggörs förskollärarnas arbete kring läroplansmålen om modersmål i förskolan. Syftet med studien är att genom intervjuer med förskollärare utveckla kunskap om hur de transformerar och realiserar läroplanens mål kring barns modersmål och flerspråkighet i förskolan, hur förskollärarna upplever att det är att realisera de här läroplansmålen samt hur samverkan med hemmet kan vara ett stöd. LÄS MER