Sökning: "läroplansteori"

Visar resultat 1 - 5 av 339 uppsatser innehållade ordet läroplansteori.

  1. 1. Entreprenöriellt lärande i skolan – En intervjustudie om hur lärare upplever entreprenöriellt lärande i ett marknads- och målstyrt skolsystem

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Klara Olsson; [2022-02-23]
    Nyckelord :entreprenöriellt lärande; marknadsstyrning; målstyrning; kunskap; kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur sex lärare ser på entreprenöriellt lärande i deras undervisning, vad begreppet innefattar och hur de uppfattar implementeringen. Studien har även avsett undersöka lärarnas syn på huruvida implementeringen kan påverka elevers inlärning, samt om de anser att entreprenöriellt lärande är förenligt med skolans bedömnings- och övriga bildningsuppdrag. LÄS MER

  2. 2. New Public Management och det demokratiska uppdraget - Är de förenliga?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Lotten Gustafson; [2022-01-18]
    Nyckelord :Läroplansteori; New Public Management; demokrati; demokratiuppdraget; värdegrund;

    Sammanfattning : Ever since the New Public Management (NPM) reforms have been implemented in the Swedish welfare and school system there has been multiple studies on the effect of these reforms. NPM advocates an adaption of the public sector towards to the private, using the mechanisms of the market system (Tolofari, 2005). LÄS MER

  3. 3. Vad är det som krävs i kraven? : En analys av kunskapskraven i Svenska 2 med hjälp av Blooms reviderade taxonomi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Monica Börlin; [2022]
    Nyckelord :Blooms taxonomi; Blooms reviderade taxonomi; lärande; läroplansteori; kunskapskrav; Svenska 2; gymnasiet;

    Sammanfattning : Det är inte alltid självklart vilka typer av kunskaper det är som testas i en kurs. Dessutom är inte skolväsendets föreskrivna styrdokument skapade ur intet, utan de är skapade utifrån en viss syn på kunskap utifrån sin tid. LÄS MER

  4. 4. Ett förändrat arbetslag? : Arbetslagets syn på ansvarsfördelning och förskollärarens förtydligade ansvar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emma Säfqvist; Lisa-Maria Jadbäck; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; ansvar; ansvarsfördelning; arbetslag; läroplan; samarbete;

    Sammanfattning : The purpose of our study is to gain an increased understanding of how the preschool teacher's clarified responsibility has affected the work team in general and in terms of the division of responsibilities of tasks. The questions that are central to this study are; is there any difference in work tasks within the work team? How does the division of responsibilities of the work team differ in practice from what is formulated in the preschool curriculum? How does the work team respond to the clarified responsibility in the curriculum? As a method, we have used a questionnaire study with a qualitative nature. LÄS MER

  5. 5. Lärare i fritidshemmets upplevelse av läroplanens funktion i verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Tobias Widman; Haris Hadzalic; [2022]
    Nyckelord :fritidshem; förutsättningar; lärare i fritidshem; läroplan; läroplansteori; ramfaktorer; realisering; transformering;

    Sammanfattning : Fritidshemsverksamheten har sedan år 2016 fått ett eget kapitel i den svenska läroplanen för grundskolan (Skolverket, 2019a). Detta kapitel har medfört en större konkretisering av läraren i fritidshemmets yrkesuppdrag med beskrivning av syfte och ett centralt innehåll för verksamhetsplanering. LÄS MER