Sökning: "läroprocesser barn förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden läroprocesser barn förskolan.

  1. 1. Materialens betydelse för barns matematiska kunskapskapande : En icke-antroprocentrisk studie

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Tunyong Khunakornwichaya; Panagiota Karypidou; [2016]
    Nyckelord :Agent; intra-aktion; immanens; rhizom; tillblivelse; matematik; material; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur material i förskolan påverkar och medverkar med barnen och med deras matematiska kunskapsskapande. Den är en kvalitativ etnografisk inspirerad fältstudie som utgår från ett posthumanistiskt perspektiv och fokuserar på materialens betydelse för barns matematiska kunskapsskapande och läroprocesser. LÄS MER

  2. 2. Alla har en bild av vad som är vackert. Förskollärares perspektiv på påverkansfaktorer för det dagliga arbetet med estetiska läroprocesser i förskolan.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linnéa Sandberg; [2015]
    Nyckelord :Estetiska läroprocesser; skola; barn; förskola; ;

    Sammanfattning : AbstractStudiens syfte, att synliggöra vissa påverkansfaktorer som några förskollärare med ett egetintresse för estetiska läroprocesser beskriver och problematisera i relation till sitt arbetssättoch till barns lärande. Studien består av en semistrukturerad intervju med tre förskollärare ochen musikpedagog som arbetar på en förskola med musikinriktning. LÄS MER

  3. 3. Den mobila förskolans roll för barns läroprocesser : kvalitativ studie om hur pedagoger upplever den mobila förskolans påverkan på barns utveckling av kunskaper och meningsskapande

    Kandidat-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Eva Meyer Orsén; [2014]
    Nyckelord :Mobile Preschool; Learning; Knowledge; Development; Mening; Environment; Preschool curriculum Lpfö 98 rev 2010 ; Mobil förskola; Lärande; Kunskap; Utveckling; Meningsskapande; Miljö; Förskolans läroplan Lpfö 98 rev 2010 ;

    Sammanfattning : Mobil förskola är ett fenomen som har börjat ta plats och växer snabbt som ett komplement till den ordinarie pedagogiska förskoleverksamheten. Den har uppkommit som ett resultat av att samhället förändras och det ställer andra och nya krav på förskolan och skolan att möta barn och elever i ett lärande. LÄS MER

  4. 4. Estetiska läroprocesser – en studie i hur det kan gynna barns vidareutveckling

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Rebecka Olander; Aida Grebo; Christoffer Bertilsson; [2014]
    Nyckelord :estetik; lek; musik; dans; rytmik; drama; läroplan;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Läroplanen understryker det viktiga inom estetiken, att barn får röra sig och får flera olikauttrycksformer i sitt nuvarande och framtida lärande.I denna studie undersöks estetikens roll för barns utveckling. Det granskas även om och hurestetik medvetet används inom förskolan. LÄS MER

  5. 5. Modersmål i förskola - En kvalitativ undersökning av modersmål : Barn med flera språk: Flerspråkiga barn i förskolan: Att möta tvåspråkiga barn i förskola

    M1-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Vivianne Jacobsson; [2013]
    Nyckelord :language development; bilingualism; mother tongue; Språkutveckling; tvåspråkighet; modersmål;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barn i förskolan. Jag valde att använda mig av en kvalitativ intervjumetod, då jag ville ha pedagogernas resonemang och åsikter. LÄS MER