Sökning: "läroprocesser i bildämnet"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden läroprocesser i bildämnet.

  1. 1. Motivation och estetiska läroprocesser : En studie av vilka faktorer som elever i årskurs 9 anser ha betydelse för deras motivation när det gäller bildämnet

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Green Therése; [2018]
    Nyckelord :motivation; motivational factors; subject matter; aesthetic learning processes; feedback; self-determination theory SDT ; motivation; motivationsfaktorer; bildämnet; estetiska läroprocesser; feedback; self-determination theory SDT ;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att få en inblick i vilka faktorer som eleverna själva upplever ha betydelse för deras skolarbete i ämnet bild. Lärarna menar att låg motivation är ett stort problem i dagens skola och många elever upplever mötet med skolan som meningslös eftersom de inte känner sig delaktiga i det som händer i klassrummet. LÄS MER

  2. 2. Att synliggöra Bildämnet för elever inom autismspektrum : Om att tillämpa estetiska läroprocesser och visuella hjälpmedel vid undervisning i ämnet Bild

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Malgorzata Bojkowska; [2017]
    Nyckelord :autism; bildundervisning; kognitivfunktionsvariation; visuell organisation; förvånande kunskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur de estetiska läroprocesserna tillämpas av bildlärare i bildundervisningen för elever inom autismspektrum. Centrala frågor för studien har varit vilka metoder/strategier bildlärare använder för att hjälpa elever inom autismspektrum med att skapa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser. LÄS MER

  3. 3. Elevers lärande i grundskolans bildundervisning : En litteraturstudie av bilddidaktisk forskning kring bildundervisningens effekter på elever i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bild

    Författare :Stina Ericsson; [2016]
    Nyckelord :Estetiska läroprocesser; transfereffekter; bildundervisning; synen på kunskap;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ litteraturstudie av bilddidaktisk forskning, vars syfte är att undersöka huruvida bildundervisningen ger möjlighet till utveckling och lärande som även främjar lärande i akademiska ämnen, utöver lärandet enbart i bildämnet. Bildämnet anses vara ett viktigt ämne i skolan som främjar elevers individuella utveckling och kan ge dem utvecklingsmöjligheter även i akademiska ämnen genom att det inkluderar både praktiska och teoretiska arbetsmetoder. LÄS MER

  4. 4. Bild- och formlära : Gjutning och digitala läromedel i bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Jasmine Larsson; [2014]
    Nyckelord :Estetiska läroprocesser; sociokulturellt lärande; digitala läromedel;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att skapa ett digitalt läromedel inom gjutning i skolämnet bild och form samt att undersöka hur lärarstudenter och en nyutexaminerad lärare såg på det skapade läromedlet och blogg som läromedel. De frågeställningar som studien utgick ifrån var ”hur kan en blogg som läromedel i gjutning utformas?” och ”vad tycker lärarstudenter och nyexaminerade lärare i bildämnet om det färdiga läromedlet?”. LÄS MER

  5. 5. Bildskapande i ett perspektiv av estetisk läroprocess

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kulturvetenskaper, KV

    Författare :Bratislav Angelkovik; [2013]
    Nyckelord :bildskapande; bild; bildpedagogik; bildämnet; bilddidaktik; estetiska läroprocesser; mediering; semiotik; multimodalitet; dialogicitet; flerstämmighet; kreativitet; konst; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : I denna studie diskuteras hur en viss bildpedagogisk praktik som vilar på ett sociokulturellt perspektiv på lärande kan uppfattas av elever avseende lärande och utveckling och hur denna arbetsprocess påverkar deras uppfattning om lärande i och genom bildämnet. Studien utvärderar hur elevers upplevelser och sinneserfarenheter ser ut i samma bildpedagogiska praktik och hur de medieras i deras bildskapande. LÄS MER