Sökning: "lärplatta i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 103 uppsatser innehållade orden lärplatta i förskolan.

  1. 1. All rörelse som sker på förskolan är viktig : En kvalitativ studie om hur användningen av artefakten lärplatta i samband med specifika undervisningstillfällen kan påverka barns rörelse inomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Anneli Nyström; Sofie Pakkala; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; hälsa; rörelse; samspel; stillasittande;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från syftet och frågeställningar kring att synliggöra hur användandet av artefakten lärplatta i samband med specifika undervisningstillfällen påverkar barns rörelser inomhus. Studien har utgått från en kvalitativ forskning i form av rörelseundervisningstillfällen som planerats med en lärplatta tillsammans med sex barn på en förskola i Norrbotten. LÄS MER

  2. 2. Digitala verktyg i förskolan ska inte vara en happening : En kvalitativ studie om hur förskollärare aktivt använder digitala verktyg i undervisningen och hur det kan gynna barns lärande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Anna Persson; Emma Nordquist; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Förskollärare; Uppfattningar; Digital kompetens; Lärplatta;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, utifrån förskollärares berättelser om hur digitala verktyg används i undervisningen, bidra med kunskap om hur förskollärare uppfattar att användningen av digitala verktyg kan gynna barns lärande. Vi lever idag i ett digitaliserat samhälle, där barnen utifrån förskolans läroplan ska få utveckla adekvat digital kompetens. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares syn på lärplattan i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ebba Olsson; Anna Glavmo; [2023]
    Nyckelord :digitalisering; digital kompetens; förskollärare; lärplatta; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ta reda på hur förskollärare använder sig av lärplattan i förskolans verksamhet. I bakgrunden redogörs den teoretiska utgångspunkt som är sociokulturellt perspektiv samt tre relevanta begrepp. Därefter presenteras tidigare forskning om lärplattan i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Att lära med hjälp av en lärplatta : Barns röster om lärplattan i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Kajsa Andersson; Lisa Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; barns perspektiv; digitala verktyg; lärplattor.;

    Sammanfattning : Barn använder sig av digitala verktyg i allt tidigare ålder och digitala verktyghar fått större fokus i förskolans läroplan efter revideringen 2018, vilket medför högre krav på den digitala undervisningen i förskolan. Med föreliggande studie undersöks barns perspektiv på deras lärande i användningen av lärplattor i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Lärplattan, för barnen eller förskollärarna? : En kvalitativ studie om förskollärares syn på lärplattans användning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amanda Jonasson; Lisa Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Digital kompetens; lärplatta; komplement; förskollärare; digitala verktyg; pedagogiskt verktyg.;

    Sammanfattning : I våra styrdokument står det sedan 2019 framskrivet att digitala verktyg ska vara en del i den undervisning som sker i förskolan. Trots detta så finns det fortfarande en del frågetecken kring hur lärplattan ska användas tillsammans med barnen i syfte att skapa ett lustfyllt lärande. LÄS MER