Sökning: "lärstil Dunn Dunn"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden lärstil Dunn Dunn.

  1. 1. Att lära sig om sitt lärande : En läromedelsanalys om lärstilar och studieteknik i läromedel för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maja Engström Hellman; Johanna Jonsson; [2020]
    Nyckelord :The Dunn Dunn learning styles model; lärstil; studieteknik; metakognition;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa likheter och skillnader i hur läromedel för svenskämnet årskurs 4-6 utformar uppgifter med hänsyn till olika lärstilar och studieteknik. För att göra detta valdes två läromedel ut, läroboken Prima Svenska 6 och det digitala läromedlet Clio. LÄS MER

  2. 2. Lärstilar : Om deras betydelse för lärares planering och organisation av matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Peter Söderberg; [2015]
    Nyckelord :Lärstil. Inlärningsstil; cognitve style; learning style; Dunn Dunn; Kolb; Matematikundervisning; Boström; Honey Mumford; matematik; LSI; PEPS;

    Sammanfattning : Gymnasieskolor har fått kritik av Skolinspektionen (2010) för avsaknad av individanpassning av matematikundervisningen och det saknas tid för elever till reflektion över olika matematikfenomen och inlärningssätt. Det här Syftet med detta examensarbete är att sammanställa aktuell forskningslitteratur som behandlar elevers individuella inlärningsstilar (här kallad lärstilar) för att öka kunskapen hos lärare och blivande lärare huruvida lärstilar har betydelse för elevers inlärning och lärastilars betydelse för organisation av matematikundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Användbarhet för e-läromedel : anpassning för olika lärstilar

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för arkiv- och datavetenskap

    Författare :Kristina Linde; [2014]
    Nyckelord :Usability; learning style; e-learning; user centered system design; VAKT; Användbarhet; lärstilar; e-läromedel; användarcentrerad systemdesign; VAKT;

    Sammanfattning : Vid utveckling av elektroniska läromedel är användbarhet en viktig faktor. Vad som är användbart är beroende av användarens behov och förutsättningar och läromedel har ofta en heterogen målgrupp. Målet med den här undersökningen har varit att besvara frågan hur e-läromedel kan användbarhetsanpassas för olika lärstilar. LÄS MER

  4. 4. Lärstilsmodeller : en jämförande litteraturstudie av Dunn och Dunns Learning Style Inventory och Vermunts Inventory of Learning Styles

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Sara Göthman; [2011]
    Nyckelord :learning style; cognitive style; learning style inventory; inventory of learning styles; lärstil; inlärningsstil; lärstilsmodell;

    Sammanfattning : Syftet med min studie har varit att belysa två olika lärstilsmodeller Dunn & Dunns Learning Style Inventory (LSI) och Vermunts Inventory of Learning Styles (ILS) för att urskilja deras olikheter. Detta arbete är en forskningskonsumerande uppsats som är baserad på tidigare forskning inom ämnet lärstilar. LÄS MER

  5. 5. Lärstilar i praktiken. En ny chans för elever på en vuxenutbildning?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Cathrine Evertsson; Jeanette Westler; [2010-09-09]
    Nyckelord :lärstilar; sociokulturellt perspektiv; hjärnforskning; Dunn Dunns lärstilsmodell; Gardner; specialpedagogik; vuxenutbildning;

    Sammanfattning : Syfte: Vi vill ta reda på om det verkligen går att möta de olika lärstilarna hos vuxna och om elever som misslyckats i grundskola och gymnasium kan lyckas bättre om de får arbeta lärstilsinriktat. Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger möter vuxna inlärare med skolsvårigheter och vad det resulterar i för eleverna i en verksamhet som utgår från Dunn & Dunns lärstilsmodell. LÄS MER