Sökning: "lärstilar forskning"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden lärstilar forskning.

  1. 1. Utvecklares upplevelse av övergång till testdriven utveckling

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Caroline Blomgren; Rebecca Wallström; [2021]
    Nyckelord :test-driven development; TDD; experiences; change management; testdriven utveckling; TDD; införande av nytt arbetssätt; upplevelser; förändringsledning;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie har varit att utforska hur utvecklare upplever en övergång från iterativ test-sist-utveckling till testdriven utveckling. I studien refereras testdriven utveckling till som TDD, en förkortning som kommer av engelskans test-driven development. TDD är en iterativ och testfokuserad systemutvecklingsmetod. LÄS MER

  2. 2. Varför drama? : En studie om betydelsen av drama för elever i F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sara Björnsson; Therese Lundberg; [2021]
    Nyckelord :drama; undervisning; lågstadiet; lärande; blyghet; konflikter; möjligheter;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien är att undersöka och få mer kunskaper omlärare och dramapedagogers uppfattningar om dramats betydelse för elever i F-3.Genom semistrukturerade intervjuer med två lärare och en dramapedagog har datasamlats in för att kunna besvara vilken betydelse de anser att drama kan ha förinlärning av ämnesstoff, för att förebygga och lösa konflikter, för blyga ellerinåtvända elever samt vilka möjligheter och svårigheter de ser med att arbeta meddrama i skolan. LÄS MER

  3. 3. Att utveckla läsning genom musik : En litteraturstudie om läsutveckling med hjälp av musik som ett pedagogiskt redskap i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Johansson Julia; Wixtröm Fanny; [2020]
    Nyckelord :musik; ordförråd; avkodning; läsförståelse; läsförståelsestrategier;

    Sammanfattning : Läsning är en förmåga som alla elever behöver utveckla för att kunna tillägna sig kunskaper och för att kunna orientera sig i ett komplext informationssamhälle. Många elever uppvisar dock svårigheter i utvecklingen av läsningens delkomponenter, vilket kan ses som problematiskt. LÄS MER

  4. 4. HUR BLIR MATEMATIKEN SYNLIG UTOMHUS? Utomhusmatematik ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Diana Abdurashidova; Selina Degirmenci; [2020]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusundervisning; matematik; utomhusmatematik;

    Sammanfattning : I denna studie belyses ett utomhuspedagogiskt arbetssätt med fokus på matematik men även fördelar med utomhuspedagogiken och eventuella hinder som kan uppstå under undervisningens gång. Vi har undersökt hur utomhuspedagogik med fokus på matematiken kan konkretisera abstrakta begrepp. LÄS MER

  5. 5. Hur påverkas effektiviteten av studenters inlärning av läromedlen ljudbok och tryckt bok?

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Elna Mattsson Johansson; Fanny Curtsson; [2019]
    Nyckelord :Effektivitet; Inlärning; Student; Ljudbok; Tryckt bok; Lärstil;

    Sammanfattning : Ljudboken har under de senaste åren haft en stark framväxt i samhället och blivit ett vanligt bokformat. Kurslitteratur i formatet är något begränsat, men det finns en önskan hos studenter att ha tillgång till kurslitteratur i ljudboksformat. LÄS MER