Sökning: "lärstilar och intelligenser"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden lärstilar och intelligenser.

  1. 1. Vilka lärstilar har sex elever i grundskolans senare år?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cecilia Lundin Wennerholm; [2016]
    Nyckelord :lärstilar; learning styles; kemididaktik; kemi;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om att undersöka lärstilar hos elever i grundskolans senare år. Syftet är att undersöka vilka lärstilar sex elever ur grundskolans senare år har genom att utföra enklare teoretiska test. LÄS MER

  2. 2. Gitarrister - lika men olika

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Gabriel Hjelm; Peter Sundin; [2014-07-16]
    Nyckelord :figuralt och formellt tillvägagångssätt; musikalisk-rytmisk intelligens; inlärningsstilar; individuella läroprocesser; mångfald; flexibilitet;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur erfarna gitarrister utvecklas och lär sig att spela sitt instrument, synliggöra olika individuella kompetenser och lärstilar samt visa på vilka konsekvenser detta får i rollen som musiker, men också som pedagog. Frågeställningarna handlar om hur olika gitarrister lär sig sitt instrument utifrån ett figuralt eller formellt tillvägagångssätt med anknytning till musikalisk- rytmisk intelligens, vad som händer när man övar utifrån sina minst utvecklade kompetenser och varför det är bra att som pedagog och musiker känna till olika lärstilar. LÄS MER

  3. 3. V.A.K.T : om visuell, auditativ, kinestetisk och taktil inlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Karin Fransson; [2013]
    Nyckelord :Dunns inlärningsteori; minne; förståelse; individuella lärstilar;

    Sammanfattning : Uppsatsens främsta syfte är att undersöka vilka olika inlärningsstilar som finns i en klass, vilken kunskap läraren har om individuella lärstilar och vilka för- och nackdelar det finns med att arbeta med individuella lärstilar. Utifrån Dunns lärstilar kommer jag att undersöka en klass genom enkät, intervju och observation för att titta på hur eleverna agerar i klassrummet och försöka att förstå på vilket sätt de lär sig bäst. LÄS MER

  4. 4. Smart på olika sätt : Jämförande studie hur två skolor arbetar efter Howard Gardners lärteori

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mikaela Ermén Luterkort; Mikaela Monfors; [2011]
    Nyckelord :pedagogik; grundskolan årskurs nio; Howard Gardner; individanpassad undervisning; lärstilar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om och i sådant fall hur fyra lärare använder sig av Gardners lärteori i undervisningen på två skolor. Skolan A är en profilskola som enligt hemsidan och rektorn medvetet arbetar efter psykologen Howard Gardners teorier om de nio intelligenserna, det vill säga olika typer av kognitiva förmågor. LÄS MER

  5. 5. Lärande för alla på olika sätt : Kvalitativ studie om Gardners sju intelligenser i år 2 och 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jennie Norén; [2011]
    Nyckelord :Lärande; lärstilar; pedagogik; metod; lärare; elev;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilken medvetenhet lärare i grundskolans tidigare år har om elevers lärstilar och hur de anpassar sin undervisning för att kunna nå fram till alla elevers lärstilar i klassrummet. Denna undersökning gjorde jag utifrån Howard Gardners teori om de sju intelligenserna. LÄS MER