Sökning: "läs app"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden läs app.

  1. 1. Let ́s make it appen - med Skrivguiden : Är appen bättre än lappen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sanja Mataruga; My Wollmer; [2023]
    Nyckelord :App; digitala verktyg; fysiska artefakter; literacy; scaffolding; Skrivguiden;

    Sammanfattning : I Läroplanen för förskolan framgår det att det är förskollärarens ansvar att se till att barn får använda digitala verktyg på sätt som stimulerar barns utveckling och lärande. Trots det fortgår debatter om fysiska artefakter i förskolans verksamhet. LÄS MER

  2. 2. Designing and using gamification elements to improve students’ user experience in a video-based mobile language learning app

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Thor Galle; [2020]
    Nyckelord :mobile-assisted language learning; video-based language learning; usability; UX; usability; user experience and educational features of m-learning environments MUUX-E ; gamification;

    Sammanfattning : With the rise of the smartphone industry, the domain of mobile-assisted language learning (MALL) has increasingly grown. A large number of language learning applications have been developed aiming to support individuals’ second language acquisition on various levels, e.g. LÄS MER

  3. 3. ”Vad händer om jag gör fel?” : en kvalitativ innehållsanalys av appar anpassade för användning i ämnet svenska i grundskolans tidigare år.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Jenny Eriksson; Anna Lindberg; [2020]
    Nyckelord :Analysverktyg; appar; läs- och skrivutveckling; trial and error; behaviorism; sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Forskning som analyserar appar och dess användning vid läs- och skrivutveckling är ett tämligen outforskat område. Syftet med studien är att analysera och belysa funktionen hos appar som är anpassade för och används i grundskolans åk 1–3 i ämnet svenska inom området läsa och skriva. LÄS MER

  4. 4. Applikation = Motivation? En kvalitativ studie om huruvida mobilapplikationen Läs upp kan användas för att skapa läsmotivation hos barn i årskurs två till fem

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Sandra Andersson; [2017]
    Nyckelord :Mobilapplikation; App; Läs upp; Barn; Läsning; Motivation; Inre motivation; Yttre motivation;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar ämnet läsmotivation i en medieteknologisk kontext. Syftet är att bidra till kunskap kring huruvida mobilapplikationen Läs upp kan, eller inte kan, användas för att motivera barn i årskurs två till fem att läsa. LÄS MER

  5. 5. Surfplattan som ett verktyg för arbete med språkutveckling : En undersökning av lärares erfarenheter av att använda surfplatta i läs- och skrivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Emma Mouchad; [2016]
    Nyckelord :Surfplatta; iPad; app; verktyg; språkutveckling; läsinlärning; skrivinlärning; svenska.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärarens erfarenheter kring användningen av surfplatta som verktyg för arbete med elevers språkutveckling inom ramen för skolans tidiga årskurser. Utifrån syftet formulerades frågeställningar som berör vad surfplattan används till, hur den används och vilka för-och nackdelar den har framför andra pedagogiska verktyg. LÄS MER