Sökning: "läs fallstudie"

Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden läs fallstudie.

  1. 1. Varför sjöng du inte? : En intervjustudie av lärares anpassningar och strategier i arbetet med elever med läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lukas Klasson; Isabelle Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Intervju; läs- och skrivsvårigheter; anpassningar och strategier; lärare; lärmiljö;

    Sammanfattning : Idén till studien kom från en fallstudie av Lisa Asp-Onsjö (2008) som undersöker skolsituationen för elever med behov av anpassningar och särskilt stöd utifrån begreppen rumslig, social och didaktisk inkludering. Därefter utarbetades syftet med studien, nämligen att undersöka vilka anpassningar och strategier lärare använder sig av i arbetet med elever med läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  2. 2. Orð Víkinganna. The level and scale of literacy in the Viking World : The cases of Birka and Sigtuna.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Themistoklis Zacharopoulos; [2021]
    Nyckelord :Viking Age; Sweden; literacy; Birka; Sigtuna; runes; inscriptions; styli; writing tools; GIS; archaeolinguistics; archaeological research; Vikingatiden; Sverige; läs och skrivkunnighet; Birka; Sigtuna; runor; inskriptioner; styli; skrivverktyg; GIS; arkeolingvistik; arkeologisk forskning;

    Sammanfattning : This thesis aims to study the level and scale of literacy as it expanded in Viking towns during the 8th-12th century. In order to get an understanding of this spread, I have worked with two case-studies of Viking towns, as they were founded and prospered during and by the end of the Viking Age in Sweden; the town of Birka located in Björkö Island in Lake Mälaren, and the town of Sigtuna located in the province of Uppland, in central Sweden. LÄS MER

  3. 3. Analys och optimering av intern ångförbrukning i integrerade kraftvärmeverk : En fallstudie på Vattenfall Värme Uppsala

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Nina Engholm; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Idag är energieffektivitet, energihushållning och energisamarbeten en del av grunden för internationella och nationella strategier för hållbar utveckling. Det betyder att svensk industri och framför allt den del av industrin som utgör svensk energimarknad behöver jobba aktivt för att kunna vara verksamma även i framtiden. LÄS MER

  4. 4. RÄTTA FÖR RESULTAT? : OM OLIKA METODER ATT UNDERVISA RÄTTSTAVNING I F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lena Edin; [2021]
    Nyckelord :Rättstavning; undervisning i Svenska år 1-3; behaviorismen;

    Sammanfattning : AbstraktStudiens syfte är att beskriva, analysera och visa utfallet av en yrkesverksam grundläraresmetod att systematiskt undervisa i rättstavning i årskurs 1–3, med särskilt fokus på årskurs 3. Den bidrar med kunskaper om en undervisningsmetods resultat för kunskaper i stavning på lågstadiet, vilket görs genom att besvara studiens forskningsfrågor om vilket betydelse en lärares undervisningsmetod i rättstavning har för elevers kunskaper i rättstavning? Även genom att studera begränsningar som kan urskiljas i lärares metoder för undervisning i rättstavning?Syftet uppnås genom att titta på vilken grund som finns i läroplanen och kursplanen i svenska att bedriva systematisk undervisning i rättstavning, samt att studera vad forskning visar och lärares erfarenheter om resultat av systematisk undervisning och elevers kunskaper, förmågor och lärande?Genom att studera en lärares val av undervisningsmetod vid rättstavning och titta på sambandetmellan elevers förvärvade kunskaper inom rättstavningen och den aktuella metoden kundeelevers kunskapsresultat urskiljas. LÄS MER

  5. 5. Diagnostiska läs- och skrivprov Bedömning som formar lärandet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Loustalot-Forest; [2020-01-16]
    Nyckelord :Diagnostiska läs- och skrivprov; DLS; formativ bedömning; formativ utvärdering; forma lärandet; prov; läs- och skrivscreening; läsprov;

    Sammanfattning : DLS - diagnostiska läs- och skrivprov är ett frekvent använt screeningmaterial som köps in av skolor för att kartlägga elevers läs- och skrivförmåga på grupp- och individnivå. Det är normrelaterade, standardiserade prov som tillåter jämförelser eftersom proven har prövats ut på en stor grupp jämnåriga. LÄS MER