Sökning: "läs historia"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden läs historia.

  1. 1. En kunskapssöversikt av läs- och skrivprocesser inom svenskundervisning för särbegåvade elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Institutet för studier i Malmös historia (IMH)

    Författare :Erika Sjöholm; Martina Andersson; [2024]
    Nyckelord :Anpassning; Differentierad undervisning; Läs- och skrivprocess; Svenskundervisning; Särbegåvade elever; Teknologi och E-lärande; Undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska strategier och anpassningar inom svenskundervisningen för att effektivt utmana särbegåvade elever. Utmaningarna ligger i att skapa en lärandemiljö som möter de unika behoven hos särbegåvade elever och det finns även utmaningar med arbetet av deras intellektuella utveckling. LÄS MER

  2. 2. Orð Víkinganna. The level and scale of literacy in the Viking World : The cases of Birka and Sigtuna.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Themistoklis Zacharopoulos; [2021]
    Nyckelord :Viking Age; Sweden; literacy; Birka; Sigtuna; runes; inscriptions; styli; writing tools; GIS; archaeolinguistics; archaeological research; Vikingatiden; Sverige; läs och skrivkunnighet; Birka; Sigtuna; runor; inskriptioner; styli; skrivverktyg; GIS; arkeolingvistik; arkeologisk forskning;

    Sammanfattning : This thesis aims to study the level and scale of literacy as it expanded in Viking towns during the 8th-12th century. In order to get an understanding of this spread, I have worked with two case-studies of Viking towns, as they were founded and prospered during and by the end of the Viking Age in Sweden; the town of Birka located in Björkö Island in Lake Mälaren, and the town of Sigtuna located in the province of Uppland, in central Sweden. LÄS MER

  3. 3. Praktiska moment och dess roll i lärarutbildningen : En kvalitativ studie om hur två olika lärargrupper förhåller sig till sin lärarutbildnings praktiska moment

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fred Hampus; Louisa Nordmark; [2020]
    Nyckelord :lärarutbildning; horisontell diskurs; vertikal diskurs; praktiska moment; akademisering;

    Sammanfattning : Den här studien har undersökt hur synen på lärarutbildningen skiljer sig mellan två grupper av lärare, varav den ena gruppen har en examen från den nya lärarutbildningen från 2011 och den andra gruppen från äldre lärarutbildningar. Vi har undersökt deras syn på hur deras lärarutbildning balanserade det praktiska med det teoretiska och även deras syn på sex olika praktiska moment i lärarutbildningen: planering, konflikthantering, ledarskap, läs- och skrivinlärning, gruppdynamik och specialpedagogik. LÄS MER

  4. 4. Bokhunden som anpassning för elever i åk F-3 med lässvårigheter inom svenska : En kvalitativ studie om bokhunden som anpassning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Zandra Åsenlund; [2019]
    Nyckelord :Svenska; lågstadiet; lässvårigheter; anpassning; bokhund; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka F-3 lärares svenskämnesdidaktiska uppfattningar om sina erfarenheter av bokhund som kompensatorisk anpassning för elever i läs- och skrivsvårigheter.  I bakgrunden presenteras bokhundens historia, bokhundens roll inom skolan samt hur dagens skola fungerar. LÄS MER

  5. 5. Kunskapsbedömning av SO-ämnen i årskurs 1-3 : En studie med utgångspunkt i lärares utsagor om sin bedömningspraktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Natalia Ståtenhag; [2018]
    Nyckelord :bedömning; ämneskunskap; bedömningsunderlag; bedömningsstöd; årskurs F-3; ämnesdidaktik; samhällskunskap; historia; SO-ämne; bedömningsstrategi; organisera;

    Sammanfattning : Bedömning är en central och inte helt okomplicerad del i lärarens uppdrag oavsett ämnes- och åldersinriktning. Bedömning av ämneskunskaper i de lägre åldrarna är betingade med åldersrelaterade utmaningar då alla elever i dessa åldrar inte är läs- och skrivkunniga ännu, vilket således kan göra det svårt för läraren att lyckas få ett tillräckligt bedömningsunderlag. LÄS MER