Sökning: "läs modeller"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden läs modeller.

  1. 1. Utvärdering av bärighetskrav i totalentreprenader

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Trafik och väg

    Författare :Daniel Rittsten; Karl Duvander; [2022]
    Nyckelord :Bärförmåga; totalentreprenad; fallviktsmätning; gång- och cykelväg; packning; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : To achieve maximum benefit with both resources and money, the Swedish Transport Administration want to set requirements regarding the bearing capacity in design and construct contracts to ensure a long lifetime of roads. A falling weight deflectometer test is to be carried out for the final inspection of the road and the results will tell the Swedish Transport Administration whether the contractor has met the demands regarding bearing capacity or not. LÄS MER

  2. 2. Kognitivt tillgänglig undervisning i samhällskunskap : En forskningsöversikt med implikationer för inkluderande praktik i helklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Diana Savina; [2021]
    Nyckelord :universal design; universal design for learning; inclusive; inclusion; cognitive; civics; social studies; social science education; literacy; second order thinking; research review; samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik; didaktik; inkludering;

    Sammanfattning : Denna forskningsöversikt syftade till att undersöka vad som kan utgöra kognitiva hinder i lärandeprocessen under samhällskunskapsundervisning, med målet att finna implikationer för undervisning och examinationsformer som kan nå och engagera fler elever. Arbetet utgick ifrån ett teoretiskt ramverk för universellt utformade lärandesituationer, för att bidra till proaktiv och preventiv planering utifrån elevers funktionsvariation. LÄS MER

  3. 3. Bokstavsinlärning, metoder och läsutveckling : Lärares arbetssätt med bokstavsarbete i de tidiga skolåren.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Linnea Oskarsson; [2021]
    Nyckelord :Bokstavsinlärning; läs-och skrivsvårigheter; fonologisk medvetenhet; läsinlärningsmetod;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare beskriver att de lägger upp sin undervisning när det kommer till den tidiga bokstavsinlärningen, samt hur de stimulerar elevers kunskaper i riktning mot en bra och stabil läsförmåga. Detta har undersökts genom en kvalitativ intervjustudie, där 8 verksamma lärare har deltagit och svarat på frågor. LÄS MER

  4. 4. Språkutvecklande arbetssätt för elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Eva Sverin; Anna Lindholm; [2018]
    Nyckelord :inkludering; kollegialt lärande; kommunikation; språklig sårbarhet; språkutveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Det ställs idag stora krav på vår språkliga förmåga, speciellt att på olika sätt kunna kommunicera både muntligt och skriftligt. För de barn som har svårigheter att utveckla sin språkliga förmåga är det extra viktigt att de får rätt hjälp och stöttning så att de får möjlighet att utvecklas på bästa sätt. LÄS MER

  5. 5. Vad får man lära sig om nyanländas läs-och skrivutveckling inom lärarutbildningen? : –    En komparativ studie av tre kursplaner vid tre universitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Karolina Eriksson; [2017]
    Nyckelord :flerspråkighet; andraspråksinlärning; nyanländas andraspråksinlärning; varierande språklig bakgrund; läs-och skrivutveckling och modersmål;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar sex kursplaner i ämnet svenska från tre olika universitet. Universiteten vars kursplaner ingår i analysen är Örebros, Karlstads och Stockholms universitet. LÄS MER