Sökning: "läs och skriv ikt"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden läs och skriv ikt.

  1. 1. Läs- och skrivutveckling med hjälp av digitalaverktyg : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lovisa Andreasson; Caroline Skogström; [2017]
    Nyckelord :Läs- och skriv utveckling; digitala verktyg; IKT;

    Sammanfattning : I läraryrket är det av stor vikt att en väl fungerande läs- och skrivutveckling upprätthålls. Inlärningen sker på olika vis och därför är det positivt att lärare hittar olika verktyg och metoder för att utmana eleverna att utveckla sin läs- och skrivning. Lärares engagemang och kompetens inom området skiljer sig dock. LÄS MER

  2. 2. Att skriva sig till läsning med datorn som penna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Josefine Ekelund; Frida Fernqvist; [2013]
    Nyckelord :Arne Trageton; Att skriva sig till läsning med hjälp utav datorn; IKT;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är vi människor dagligen i kontakt med IT. De senaste åren har informationstekniken ständigt utvecklas vilket har gjort att vi har fått nya möjligheter att till exempel kommunicera och lära. LÄS MER

  3. 3. Ska vi lägga pennan åt sidan? : en studie om för- och nackdelar med att skriva sig till läsning med dator utifrån sex lärares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Olivia Torstensson; Magdalena Albinsson; [2013]
    Nyckelord :ASL; IKT; skola; samspel; pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att framhäva pedagogers perspektiv på för- och nackdelar med arbetet kring strategin att skriva sig till läsning. Metoden vi valt är kvalitativa intervjuer. Intervjuerna genomfördes med sex verksamma pedagoger som alla arbetar med att skriva sig till läsning med hjälp av dator. LÄS MER

  4. 4. Att skriva sig till läsning : Med datorn som hjälpmedel i den tidiga läs- och skrivinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Jeannie Andersson; [2011]
    Nyckelord :Datorn; IKT; skriv- och läsinlärning; sociokulturell teori; Trageton; whole language; phonics;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur Tragetons metod har använts i den tidiga läs- och skrivinlärningen. I uppsatsen har det förts ett resonemang omkring metodens för- respektive nackdelar samt om metoden kan anses vara lämplig för alla elever eller ej. LÄS MER

  5. 5. Att skriva sig till läsning med datorn som verktyg : "Det är bra med datorn för man kan sudda så smart"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Annelie Carlsson; Katrin Kugge; [2009]
    Nyckelord :IKT; läs-och skrivundervisning; skriva sig till läsning; Trageton;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad som har studerats och uppmärksammas om metoden Att skriva sig till läsning samt undersöka lärares åsikter och uppfattningar om metoden och hur de använder datorn i undervisningen. Samt hur pedagoger i spänningsfältet mellan lärare, elev och en specifik metod uppfattar perspektivförskjutningen från läs-och skrivinlärning till skriv-och läsinlärning. LÄS MER