Sökning: "läs och skrivinlärning grundsärskolan"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden läs och skrivinlärning grundsärskolan.

  1. 1. Läs- och skrivmetoder för grundsärskolan och gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anette Lexell; Anne Lövstedt; [2019]
    Nyckelord :grundsärskola; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; kvalitativ studie; metoder för läs- och skrivinlärning.;

    Sammanfattning : På senare år har det diskuterats i olika medier om hur skolan ska lyckas med att få alla eleverna att nå godkända resultat i bland annat svenska och matematik. När Sverige jämförs med andra länders elevresultat, exempelvis Finland så har Sveriges ett sämre resultat. LÄS MER

  2. 2. En fallstudie av läs- och skrivarbetet i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anneli Bengtsson Sjöström; Kristina Björkholtz; [2018]
    Nyckelord :grundsärskola; individualisering; framgångsfaktorer; lärares förhållningssätt; läs- och skrivundervisning; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Abstract Bengtsson Sjöström, Anneli & Björkholtz, Kristina, (2018). En fallstudie av läs- och skrivarbetet i grundsärskolan. LÄS MER

  3. 3. Att utmana elevers skriv- och läsförmåga i träningsskolan : En kvalitativ fallstudie med utgångspunkt i metoden "Att skriva sig till läsning"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Malin Carström; Cathrine Johansson; [2015]
    Nyckelord :“Write to Read”; participation; compulsory special schooling; motivation; sociocultural perspective; special needs education and pedagogy; special needs teacher; special schooling for pupils with severe intellectual disabilities; development and learning; Att skriva sig till läsning ASL ; delaktighet; grundsärskola; motivation; sociokulturellt perspektiv; specialpedagogik; speciallärare; träningsskola; utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Carström, M. & Johansson C. (2015). Att utmana elevers skriv- och läsförmåga i träningsskolan. LÄS MER

  4. 4. Läs- och skrivsvårigheter : metodval ur ett lärarperspektiv i olika skolformer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Annelie Björklund; Johanna Carlsson; [2008]
    Nyckelord :Specialundervisning; grundskolan; Sverige; Grundsärskolan; Läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att jämföra olika uppfattningar om metoder som några lärare i grundskolan tidigare år och grundsärskolan använder för att hjälpa och stödja elever med läs- och skrivsvårigheter, samt vilka faktorer som påverkar lärarnas val av arbetsmetoder. Metod: Studien har genomförts med en kvalitativ ansats. LÄS MER

  5. 5. En grundsärskola möter en grundskola : En fallstudie om hur personal från två olika skolformer ser på en samverkan som kan gynna elever med läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för humaniora

    Författare :Christel Krisat Bergström; Pia Lindberg; [2006]
    Nyckelord :samverkan; grundskola; grundsärskola; läs- och skrivinlärning; kontaktytor;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker olika kontaktytor som kan utvecklas till samverkan mellan en grundsärskola och en grundskola. Denna samverkan fokuserar på elever med läs- och skrivsvårigheter i skolår 1-5. Examensarbetet framhåller också likheter och olikheter mellan metoder och arbetssätt i skolformerna gällande läs- och skrivinlärning. LÄS MER