Sökning: "läs och skrivinlärning i särskolan"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden läs och skrivinlärning i särskolan.

  1. 1. Metodikens betydelse i den begynnande läs- och skrivinlärningsfasen. En kartläggning av sex lågstadielärares erfarenheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jessica Sundén; Monica Uttberg; [2014-03-27]
    Nyckelord :läs- och skrivinlärning; läs- och skrivsvårigheter; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Bakgrund Många forskare och undersökningar visar att den tidiga läs- och skrivinlärningen är av stor betydelse för att lyckas som elev i grundskolan. Mot denna bakgrund väcktes ett intresse av vilka metoder lärare använder i den tidiga läs- och skrivinlärningen, samt vilka kartläggningar och åtgärder som vidtas när svårigheter uppmärksammas. LÄS MER

  2. 2. Grav språkstörning : En studie om konsekvenser och arbetssätt inom särskolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Eva Danielsson; [2010]
    Nyckelord :kommunikation; språk; grav språkstörning; konsekvenser; arbetsätt;

    Sammanfattning : Att kunna läsa och skriva är inte en självklarhet för alla, inte heller att genom sitt språk kunna göra sig förstådd. Detta ställer ofta till svårigheter för eleven och omgivningen. Syftet med detta arbete har varit att undersöka vilka konsekvenser den grava språkstörningen kan medföra för elever i särskolan. LÄS MER

  3. 3. Läs- och skrivinlärning i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Helena Wittboldt; [2008]
    Nyckelord :grundskolan; komplicerat lärande; läs- och skrivinlärning; särskolan;

    Sammanfattning : Detta är ett arbete om läs- och skrivinläörning i särskolan. Det är en kartlägning av olika läsinlärningsmetoder som används i särskolan. .. LÄS MER

  4. 4. Läs och skrivinlärningsmetoder för särskoleintegrerade elever i grundskolan år 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Lise-Lotte Nyman; [2007]
    Nyckelord :grundskolan; integrering; läs- och skrivinlärning; specialpedagog; särskolan;

    Sammanfattning : Malmö HögskolaLärarutbildningenSkolutveckling och ledarskap Specialpedagogisk påbyggnadsutbildningHöstterminen 2006Nyman Lise-Lotte. (2006). Läs - och skrivinlärningsmetoder för särsko-leintegrerade elever i grundskolan år 1-3.(Reading and writing methods for students with learning diabilities in the compulsory school year 1-3 ). LÄS MER

  5. 5. Läs- och skrivinlärning i grundskolan och särskolan - Likheter och skillnader

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Marie Jönsson; Zouhaira Margita Chourbagi; [2006]
    Nyckelord :grundskolan; läs- och skrivinlärningsmetoder; läs- och skrivsvårigheter; pedagogiska åtgärder; särskolan;

    Sammanfattning : Chourbagi, Zouhaira. & Jönsson, Marie. (2006). Läs- och skrivinlärning igrundskolan och särskolan - Likheter och skillnader. LÄS MER