Sökning: "läs och skrivinlärning mälardalens högskola 2020"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden läs och skrivinlärning mälardalens högskola 2020.

  1. 1. Lärarens arbetssätt för att utveckla läs- och skrivinlärningen hos flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Samar Hammoodi; Gabriella Varli; [2020]
    Nyckelord :arbetssätt;

    Sammanfattning : Med den studie undersökt vi hur olika klasslärare arbetar för att utveckla läs-, och skrivinlärningen hos flerspråkiga elever. För att få svar på våra forskningsfrågor intervjuade vi tre informanter. Vi upptäckte likheter och skillnader från det insamlade materialet och fick svar på våra forskningsfrågor med stöd av litteratur. LÄS MER

  2. 2. Viktiga åtgärder i arbetet att förebygga och möta elever som riskerar att hamna i läs- och skrivsvårigheter : En studie om lärares uppfattning om viktiga åtgärder och anpassningar i läs- och skrivpedagogiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mirna Kryou; Malin Adelborg; [2020]
    Nyckelord :extra anpassningar; framgångsfaktorer; literacy; läs- och skrivinlärning; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om vilka åtgärder lärare i förskoleklass upp till årskurs 3 anser vara viktiga i arbetet att förebygga och möta elever som riskerar att hamna i läs- och skrivsvårigheter, samt vilka anpassningar dessa lärare anser vara de vanligaste förekommande. Utsagorna har analyserats tematiskt med en fenomenologisk ansats, där studien bygger på 147 enkätsvar och två intervjuer med lärare verksamma inom dessa årskurser. LÄS MER