Sökning: "läs och skrivmetoder"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden läs och skrivmetoder.

  1. 1. Språkutvecklande arbetssätt : - några aspekter på lärmiljöer samt läs- och skrivmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanne Svensson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Lärares användning av läs- och skrivmetoder. : En kvalitativ studie som undersöker lärares syn på läs- och skrivutvecklingeni skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Linn Bygdemo; [2022]
    Nyckelord :Läsmetoder; läs- och skrivutveckling; svenska; undervisning; motivation.;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med studien är att bidra med ytterligare kunskaper om vilket arbetssätt lärare använder föratt utveckla elevers läs- och skrivförmåga med ändamålet att eleverna ska uppleva motivation ochdärmed finna skolundervisningen givande. För att besvara mina frågeställningar planerade jag ochgenomförde ostrukturerade observationer och kvalitativa intervjuer i årskurs 1, som sedananalyserades. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg i undervisningen : En intervjustudie kring användandet av digitala verktyg och dess påverkan på undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Caroline Ytterström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Samhället har blivit mer digitaliserat än vad de var förr (Skolverket 2017,10) och på grund av detta är det nu obligatoriskt att använda digitala verktyg inom undervisningen (Skolverket 2019, 7-8). Forskning inom området har olika åsikter kring hur digitala verktyg påverka undervisningen (Genlott och Grönlund 2016; och Genlott m.fl. LÄS MER

  4. 4. ”Datorn hjälper mig att skriva men det gör inte pennan” : Fallstudier av elevers skrivande i tvåklasser i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Annsofie Sköld; Sanna Maad; [2021]
    Nyckelord :: Skrivande; Årskurs 3; Elevtexter; Intervjuer; Elevtextanalys; Skrivförmåga; Skrivprocess; Skrivverktyg; ASL; Sandvikenmodellen;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att genom fallstudier i två klasser i årskurs 3 undersöka elevers skrivande och elevers uppfattningar om sitt skrivande utifrån berättande texter som de skrivit på datorn eller för hand. Syftet var även att undersöka hur lärare arbetar med skrivande i sina respektive klasser där den ena klassen fokuserar traditionella skrivmetoder, med utgångspunkt i att skriva texter för hand och den andra klassen fokuserar användandet av digitala skrivverktyg genom metoden ASL (Att skriva sig till läsning) och Sandvikenmodellen. LÄS MER

  5. 5. Läs- och skrivmetoder för grundsärskolan och gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anette Lexell; Anne Lövstedt; [2019]
    Nyckelord :grundsärskola; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; kvalitativ studie; metoder för läs- och skrivinlärning.;

    Sammanfattning : På senare år har det diskuterats i olika medier om hur skolan ska lyckas med att få alla eleverna att nå godkända resultat i bland annat svenska och matematik. När Sverige jämförs med andra länders elevresultat, exempelvis Finland så har Sveriges ett sämre resultat. LÄS MER