Sökning: "läs och skrivsvårigheter 2011 intervjuer med elever"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden läs och skrivsvårigheter 2011 intervjuer med elever.

  1. 1. Speciallärare beskriver betydelsen av det kvalificerade samtalet med lärare som möter elever i läs- och skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Lidén; Linda Norman; [2020]
    Nyckelord :handledning; kvalificerade samtal; läs- och skrivsvårigheter; reflektion; speciallärare;

    Sammanfattning : Följande självständiga arbete belyser speciallärarens uppdrag enligt examensförordningen (SFS 2011:688) som kvalificerad samtalspartner inom specialiseringen språk-, skriv- och läsutveckling. Syftet med detta arbete är att få fördjupad förståelse och inblick i hur speciallärare upplever betydelsen av det kvalificerade samtalet med lärare som möter elever i läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  2. 2. ”Hitta språket” i förskoleklass Lärares erfarenheter av Skolverkets kartläggningsmaterial i språklig medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna-Lena Wahldén; Jessica Rengsvik; [2019]
    Nyckelord :förskoleklass; Hitta språket ; kartläggningsmaterial; språklig medvetenhet; tidiga insatser;

    Sammanfattning : SammanfattningRengsvik, Jessica och Wahldén, Anna-Lena (2019), ”Hitta språket” i förskoleklass - Lärares erfarenheter av Skolverkets kartläggningsmaterial i språklig medvetenhet. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Elevers uppfattningar av specialpedagogiska insatser inom läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linda Strinne; Linda Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :Elevers uppfattningar; läs- och skrivsvårigheter; miljö; motivation; självkänsla; specialpedagogiska insatser;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap om och fördjupad förståelse av elevers uppfattningar av specialpedagogiska insatser inom läs- och skrivinlärning. Historiskt sett har det särskilda stödet till elever sett väldigt olika ut. Speciallärare och specialpedagoger utgör en viktig roll i skolans arbete men enligt Göransson m.fl. LÄS MER

  4. 4. Hjälpmedel för elever med läs- och skrivsvårigheter : En kvalitativ intervjustudie med specialpedagoger och elever i årskurs 4-6

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Dahl; Ramona Isaksson; [2016]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; hjälpmedel; tekniska hjälpmedel; dator; Ipad;

    Sammanfattning : Undervisningen i skolan ska anpassas efter alla elevers olika behov (Skolverket 2011). För att alla elever ska ha samma förutsättningar att nå målen kan lärare i samarbete med specialpedagoger utforma en anpassad undervisning. LÄS MER

  5. 5. Skolorganisationens betydelse i arbetet med att stödja elever med diagnos dyslexi

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zandra Borg; Jessica Buredal; [2012]
    Nyckelord :dyslexi; elever i behov av stöd; läs- och skrivsvårigheter; organisation; specialpedagogens roll; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur organisationen ser ut kring elever med diagnosen dyslexi. Vi har gjort en kvalitativ undersökning som grundat sig på intervjuer och dokumentanalyser. Studien är baserad på sju halvstrukturerade intervjuer och analys av 36 åtgärdsprogram. LÄS MER