Sökning: "läs och skrivsvårigheter c"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden läs och skrivsvårigheter c.

  1. 1. Vad är vad? Om lärares identifiering av andraspråksinlärning respektive läs- och skrivsvårigheter hos SFI-elever

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Mari Lundqvist; [2019]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning hos vuxna; C-kurs i SFI; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Studiens syftar till att undersöka hur sex SFI-lärare upptäcker och fortsätter undervisningen där det finns misstanke om läs- och skrivsvårigheter. Studiens syfte är att undersöka vilka förmågor och praktik som finns för att urskilja läs- och skrivsvårigheter hos andraspråksinlärare samt hur eventuellt stöd är utformat till dessa elever. LÄS MER

  2. 2. Framgångsfaktorer för fungerande stöd : En studie av sju specialpedagogers uppfattningar om stöd i arbetet med elever i språk-, skriv- och lässvårigheter i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Jessica Stensdahl; [2017]
    Nyckelord :Special education; success factors; functional support; language- reading- and writing difficulties; relational perspective; categorical perspective; knowledge; early interventions; digital tools; study guidance in the mother tongue; grit; Specialpedagogik; framgångsfaktorer; fungerande stöd; språk-; läs- och skrivsvårigheter; relationellt perspektiv; kategoriskt perspektiv; kunskap; tidiga insatser; digitala verktyg; studiehandledning på modersmålet; grit;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien var att studera några specialpedagogers uppfattningar angående mer eller mindre väl fungerande stöd till elever i språk-, skriv- och lässvårigheter i grundskolans senare år. Datamaterialet består av semistrukturerade intervjuer med sju specialpedagoger och har i en första analys tolkats utifrån hermeneutisk metod. LÄS MER

  3. 3. ”De har ju rätt att nå både D och C” Lärares upplevelser av elever i läs- och skrivsvårigheter i ämnet engelska

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annelie Carlén; [2015-11-27]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; engelskundervisning; arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa lärares upplevelser av elever i läs- och skrivsvårigheter i undervisning i ämnet engelska. Studien utgick från följande frågeställningar: • Hur upplever lärarna sin kunskap om elever i läs- och skrivsvårigheter? • Vilka förutsättningar upplever lärarna att de ges för att arbeta kunskapsutvecklande med dessa elever? • Vilka arbetssätt används i undervisningen för elever i läs- och skrivsvårigheter i ämnet engelska? Studien utgick från en livsvärldsfenomenologisk ansats där halvstrukturerade intervjuer användes som metod. LÄS MER

  4. 4. Att utmana elevers skriv- och läsförmåga i träningsskolan : En kvalitativ fallstudie med utgångspunkt i metoden "Att skriva sig till läsning"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Malin Carström; Cathrine Johansson; [2015]
    Nyckelord :“Write to Read”; participation; compulsory special schooling; motivation; sociocultural perspective; special needs education and pedagogy; special needs teacher; special schooling for pupils with severe intellectual disabilities; development and learning; Att skriva sig till läsning ASL ; delaktighet; grundsärskola; motivation; sociokulturellt perspektiv; specialpedagogik; speciallärare; träningsskola; utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Carström, M. & Johansson C. (2015). Att utmana elevers skriv- och läsförmåga i träningsskolan. LÄS MER

  5. 5. Studenter inom akademin som har specifika läs- och skrivsvårigheter/dyslexi beskriver upplevelsen av sin läroprocess

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Kristiansen; [2015]
    Nyckelord :Läroprocess; dyslexi; fenomenografi; hinder; möjligheter; student; läs- och skrivsvårigheter dyslexi.;

    Sammanfattning : Abstrakt Kristiansen, A. (2010). Studenter inom akademin som har specifika läs- och skrivsvårigheter/dyslexi beskriver upplevelsen av sin läroprocess. C-uppsats i pedagogik. LÄS MER