Sökning: "läs och skrivsvårigheter flerspråkighet"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden läs och skrivsvårigheter flerspråkighet.

  1. 1. Att lägga ett pussel : En kvalitativ studie om skolorsarbete med identifikation av och stödjande insatser för nyanlända elever i misstänkta språk-, läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Marlene Sevä; Anna-Lotta Fahlström; [2023]
    Nyckelord :newly arrived pupils; bilingualism; reading and writing difficulties; second language development; nyanlända; flerspråkighet; språk-; läs- och skrivsvårigheter; andraspråksutveckling; speciallärare;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine how schools identify and support newly arrived students in language developmental and/or reading and writing related difficulties. A qualitative design was chosen with semi-structured interviews in which eight teachers and special education needs teachers participated. LÄS MER

  2. 2. Läs- och skrivsvårigheter hos lågstadieelever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rim Yousif; Katarina Zubak; [2022]
    Nyckelord :dyslexi; flerspråkighet; grundskola; lågstadieelever; lässvårigheter och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt har vi med hjälp av tio vetenskapliga artiklar svarat på följande frågeställningar: Vilka svårigheter kan elever med dyslexi och flerspråkiga elever möta i läs- och skrivundervisningen? Hur yttrar sig svårigheterna i undervisningen?Resultatet visar olika svar utifrån tre teman som vi har utgått ifrån. Det första temat är “läs- och skrivsvårigheter i undervisningen”, där stavning blir ett bekymmer för elever eftersom de har svårt att producera längre texter. LÄS MER

  3. 3. Hur elevers läs- och skrivförmåga påverkar lärandet i de samhällsorienterande ämnena.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Fanny Johansson; Emma Andersson; [2022]
    Nyckelord :reading and writing difficulties; reading comprehension; bilingual reading comprehension; reading comprehension strategies; Läs- och skrivsvårigheter; läs- och skrivutveckling; mellanstadiet; flerspråkighet; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning NPF ; litteracitet;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur språk- och skrivsvårigheter kan påverka ett ämne som SO då detta ämne lägger stor fokus på innehållet. Det är svårt att lära sig och förstå ett innehåll i en text om du måste lägga största fokuset på att ens kunna läsa texten. LÄS MER

  4. 4. Skrivsvårigheter hos flerspråkiga elever. : En systematisk litteraturöversikt över orsaker, identifiering och pedagogisk praktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Kobra Eliassi; [2021]
    Nyckelord :Multilingualism; reading and writing difficulties; dyslexia; identification; Flerspråkighet; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; identifiering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ge en översikt över forskning om skrivsvårigheter hos flerspråkiga elever. Forskningsfrågorna som besvaras i studien är vilka orsaker som ligger bakom skrivsvårigheter hos flerspråkiga, hur orsakerna till skrivsvårigheter hos flerspråkiga identifieras och hur den pedagogiska praktiken kan utformas för att stötta flerspråkiga elever med skrivsvårigheter. LÄS MER

  5. 5. Att upptäcka och stötta flerspråkiga elever i läs- och skrivsvårigheter : En enkätstudie av SVA-lärares uppfattningar och upplevelser av detta arbete på Språkintroduktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Larsdotter Flygt; [2020]
    Nyckelord :specialpedagogik; språkintroduktion; gymnasiet; flerspråkighet; i läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : .... LÄS MER