Sökning: "läs och skrivsvårigheter mellanstadiet"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden läs och skrivsvårigheter mellanstadiet.
1. Parläsning i helklass på mellanstadiet : En undervisningsdesign för strukturerad avkodningsträning i RtI-modellens lager 1
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Läsförmågan hos elever i svenska skolan sjunker och alla elever som kommer till mellanstadiet har inte utvecklat en automatiserad avkodningsförmåga. En begränsad avkodningsförmåga som kvarstår ända upp till mellanstadiet kan leda till svårigheter att inhämta kunskaper i skolans samtliga ämnen eftersom läsningen behövs för attlära genom läsning. LÄS MER
2. Hur elevers läs- och skrivförmåga påverkar lärandet i de samhällsorienterande ämnena.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur språk- och skrivsvårigheter kan påverka ett ämne som SO då detta ämne lägger stor fokus på innehållet. Det är svårt att lära sig och förstå ett innehåll i en text om du måste lägga största fokuset på att ens kunna läsa texten. LÄS MER
3. ”Vi överlämnar en elev- inte ett resultat” : En empirisk studie om hur sva-lärare, speciallärare och specialpedagoger möter nyanlända elever på högstadiet samt vilket stöd som sätts in vid upptäckt av läs- och skrivsvårigheter.
Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att ge ökade kunskaper om nyanlända elever med läs- och skrivsvårigheter. Genom tio kvalitativa intervjuer med speciallärare, specialpedagoger och sva-lärare är syftet att skapa kunskap kring hur arbetet med nyanlända elever ser ut. LÄS MER
4. Ljudbokens plats i klassrummet : En studie om hur ljudboken kan utveckla literacy hos elever
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Den empiriska studiens syfte är att undersöka ljudbokens plats i klassrummet och om ljudboken kan utveckla elevernas literacy. I studien observeras och intervjuas svensklärare i mellanstadiet som använder sig av ljudböcker i klassrummet. Datainsamlingen från observationerna och intervjuerna har analyserats kvalitativt. LÄS MER
5. Anpassningar vid nationella prov i matematik : En studie rörande elever i årskurs 6 som har läs- och skrivsvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur pedagoger idag anpassar, när det gäller nationella prov i matematik, samt skulle vilja anpassa för elever med läs- och skrivsvårigheter. Vår empiriska undersökning har som mål att belysa de två frågeställningarna som är kopplade till upplevelsen av anpassningar för elever i årskurs 6 och Nationella prov i Matematik för årskurs 6. LÄS MER