Sökning: "läs problem i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden läs problem i skolan.

  1. 1. Läsa och skriva demokratiskt : En litteraturstudie om integrering av demokrati- och värdegrundsarbete i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Emma Lotterberg; Sandra Eklander Gill; [2023]
    Nyckelord :Demokrati; mätbarhet; svenskämnet; systematisk litteraturstudie; värdegrundsarbete; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Den svenska skolan har sedan länge vilat på en demokratisk värdegrund. Demokrati- och värdegrundsfrågor ska genomsyra all undervisning i skolan och bidra till att fostra demokratiska medborgare. Historiskt sätt har svenskämnet haft en viktig roll i detta demokratiska uppdrag. LÄS MER

  2. 2. Användning av digitala verktyg : En enkätstudie om användningen av digitala verktyg i F-3 i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Signe Rosberg; Emma Schultz; [2023]
    Nyckelord :digital kompetens; digitala verktyg; lågstadiet F-3; läs- och skrivutveckling; svenskundervisning; TPACK;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har en stor inverkan på samhället och skolan. Det medför högre krav på undervisningen och dagens lärare har ett ansvar för att organisera och genomföra utbildningen för att främja elevernas kunskapsutveckling. LÄS MER

  3. 3. Tillämpning och erfarenheter av stödinsatser för elever med specifika läs- och skrivsvårigheter/dyslexi : - Ur elevers och specialpedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Marielle Fornvik; [2023]
    Nyckelord :Specifika läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; tidig upptäckt; diagnos; specialpedagogiska åtgärder och stöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa och öka kunskapen om elever med specifika läs- och skrivsvårigheter/dyslexi, hur de upplever stödet i skolan och vad de önskar mer av. Studien belyser även den specialpedagogiska aspekten i fråga om ansvar, behov och synen på stödet till denna målgrupp av elever. LÄS MER

  4. 4. Throughput Analysis of Safepoint-attached Barriers in a Low-latency Garbage Collector : Analysis of a Compiler Optimization in the HotSpot JVM

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Filip Wilén; [2023]
    Nyckelord :Garbage Collection; Compiler; Java; JVM; Concurrency; Benchmarking; Skräpsamlare; Kompilatorer; Java; JVM; Multitrådat; Benchmarking;

    Sammanfattning : When using managed programming languages, there is an essential benefit in having a fast and efficient compiler and garbage collector; one garbage collector currently under development is the HotSpot low-latency concurrent Generational Z Garbage Collector. Concurrent memory management runs application threads and garbage collection threads simultaneously. LÄS MER

  5. 5. "Det är inte två separata öar - hem och skola" : En studie om samverkan mellan vårdnadshavare och skola kring elever på högstadiet med läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Elvin; Bodil Hallin; [2023]
    Nyckelord :dyslexi; högstadiet; läs- och skrivsvårigheter; samverkan; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Media målar upp en mörk bild av relationen mellan skola och vårdnadshavare och beskriver vårdnadshavare i negativa ordalag samtidigt som andelen ungdomar som lämnar grundskolan med ofullständiga betyg är hög. Detta väckte frågan om hur vårdnadshavare ser på samverkan med skolan. LÄS MER