Sökning: "läs sagor"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden läs sagor.

  1. 1. Vad läser du, fröken? : Lärare i årskurs 1-3 resonerar om hur högläsning används som i svenskämnet

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carin Sjöberg; [2017]
    Nyckelord :högläsning; ordförråd; läsförståelse; årskurs 1-3; reading aloud;

    Sammanfattning : Inledning: Högläsning i skolan kopplas ofta till en mysig stund, ibland i samband med fruktstund och till genren skönlitteratur. Eleverna tränas i att lyssna och sitta still men högläsningen kan utebli på grund av lärarnas övriga uppdrag. LÄS MER

  2. 2. Barn i riskzon. Tidiga tecken på läs och skrivsvårigheter/dyslexi i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Agneta Svensson; [2015-10-12]
    Nyckelord :tidiga tecken; läs och skrivsvårigheter dyslexi; förskolan; skriftspråk; förebyggande åtgärder;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens ena syfte är att studera och försöka förstå, hur förskollärarna i förskolan tän-ker om och vad de uppfattar vara tidiga tecken på läs och skrivsvårigheter/dyslexi i förskolan. Studiens andra syfte är att studera förskollärarnas tankar, om deras innebörder i ett förebyg-gande arbetssätt i barns språkutveckling, för att kunna stärka självförtroendet hos de barn som befinner sig i riskzonen för läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. LÄS MER

  3. 3. Varför måste vi vila?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Cecilia Rasmusson; Alexandra Norrman; [2013]
    Nyckelord :Barnsyn; Delaktighet; Förskola; Inflytande; Vila;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka vilan för de större barnen, vilken betydelse har den för barnen och vad anser pedagogerna att vilan har för funktion. Avsikten har också varit att studera om barnen får vara delaktiga och påverka sin vila med innehåll och uppbyggnad. LÄS MER

  4. 4. Kommunikationens betydelse för att främja föräldrars interaktion i barnets vård

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Monica Lundström; Caroline Skantze; Åsa Svahn; [2013]
    Nyckelord :Family centered care; parent; interaction; information; communication; communication strategies; nurse; Familjefokuserad omvårdnad; förälder; interaktion; information; kommunikation; kommunikationsstrategier; sjuksköterska;

    Sammanfattning : Kunskap och förståelse för kommunikation och interaktion mellan sjuksköterskan och barn/föräldrar är nödvändigt för att förbättra patientsäkerheten. Alla har rätt att få information utifrån sina egna förutsättningar, individanpassad information. LÄS MER

  5. 5. Läs- och skrivinlärning i förskolan : En jämförelse mellan kommunala- och montessoriförskolor

    M1-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Camilla Svensson; Christina Wallin; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vi har undersökt vad det är för skillnad mellan kommunal förskoleverksamhet och montessoriförskoleverksamhet i deras arbete när det gäller läs- och skrivinlärning. Vi har undersökt hur förskolelärarna förhåller sig till den nya reviderade läroplanen 2010 när det gäller läs- och skrivinlärning. LÄS MER