Sökning: "läs- och skriftspråk och undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden läs- och skriftspråk och undervisning.

  1. 1. I en värld av bokstäver : undervisning inom tidig litteracitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jolanta Zminkowska; [2023]
    Nyckelord :tidig litteracitet; early literacy; skrivutveckling; läsutveckling; undervisning; förskola.;

    Sammanfattning : Inledning Kommunikation är en viktig del av det sociala samspelet. Att kunna hantera skriven text, både som konsument – genom läsning och producent – genom skrivning, ger oss möjlighet att ta till sig ny kunskap och utföra rättigheter som varje enskild människa har i ett demokratiskt samhälle. LÄS MER

  2. 2. ” … passar alla elever men kanske inte alla lärare.” : En kvalitativ studie om Wittingmetodens relevans och lämplighet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Carolina Moberg; [2021]
    Nyckelord :the Witting method; first time learners; phonological awareness; phonemic awareness; phonics; reading comprehension; balanced literacy; early readers; primary school; elementary school; Wittingmetoden; nyinlärning; fonologisk medvetenhet; fonemisk medvetenhet; ljudningsmetod; läsförståelse; balanserad läsundervisning; tidiga läsare; årskurs 1–3; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur lärare med erfarenhet av Wittingmetoden beskriver sitt arbete med den samt om det på vetenskaplig grund går att argumentera för användning av metoden. Frågeställningarna är, om och varför lärare med erfarenhet av Wittingmetoden anser den vara lämplig för undervisning i läs- och skrivinlärning i årskurs 1–3 samt om det barn som redan kan läsa med ett visst flyt och förståelse i början av årskurs 1 också har nytta av metoden och i så fall hur. LÄS MER

  3. 3. Ett utvecklat ordförråd: med högläsning som en didaktisk metod

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Kristin Forsström; Rebecca Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Elev; högläsning; lärare; ordförråd; ordinlärning; read aloud; språkutveckling; vocabulary;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudies syfte är att ta reda på vad forskning säger om hur lärare använder sig av högläsning i svenskämnet som en didaktisk metod och hur detta påverkar elevers ordförråd. Högläsning kan ske på olika sätt men i detta fall menas det att en person så som en lärare läser upp en bok eller en text högt. LÄS MER

  4. 4. “Mamma och pappa lärde mig lite att läsa... Och min häxbok” : - En kvalitativ studie kring barnets eget perspektiv på sin läs- och skrivutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Åsa Månsson; Jenny Pruth; [2017]
    Nyckelord :Sociokulturellt perspektiv; skriftspråk; literacy; barns perspektiv; meningsskapande; undervisning.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att skildra några barns tankar kring hur de lärt sig läsa och skriva samt varför denna förmåga uppfattas som meningsfull att inneha. Med en kvalitativ forskningsmetod som grund genomfördes semistrukturerade intervjuer med några barn i förskoleåldern kring deras syn på sin literacyutveckling. LÄS MER

  5. 5. "Det finns liksom inget recept..." : En empirisk studie om hur lärare tillvaratar elevers tidigare erfarenheter i skrivundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Läs & skriv

    Författare :Jessica Wisén; [2017]
    Nyckelord :Erfarenhet; medieekologiskt perspektiv; läroplansteori; skriftspråk; skrivundervisning;

    Sammanfattning : Enligt Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Skolverket, 2016a) ska utbildningen utgå ifrån elevers erfarenheter, förutsättningar och behov i syfte att främja alla elevers lärande och kunskapsutveckling. För att skapa ett meningsfullt lärande betonar flera forskare vikten av att läraren har förmågan att skapa en undervisning som tar sin utgångspunkt i elevers tidigare erfarenheter. LÄS MER