Sökning: "läs- och skrivfärdigheter"

Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade orden läs- och skrivfärdigheter.

  1. 6. Bedömningsstödet i svenska – pedagogiska konsekvenser : några lärares och speciallärares tankar kring undervisning och samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Therése Ölund; [2020]
    Nyckelord :Assessment support; collaboration; teaching; assessment; formative assessment; Bedömningsstöd; samverkan; undervisning; bedömning; formativ bedömning;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är det en förutsättning att ha goda läs- och skrivfärdigheter för att kunna delta fullt ut. Läsning är en grund för lärande och skrivande används både för att dokumentera kunskap och som redskap för lärande. LÄS MER

  2. 7. Undervisningsmetodernas inverkan på elevernas läs- och skrivinlärning : En jämförande studie av metoderna Att skriva sig till läsning och traditionell undervisningsform i ämnet svenska, årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emilia Blom; Helen Källdin; [2019]
    Nyckelord :ASL; traditionell undervisning; IKT; digitala verktyg; läs- och skrivinlärning; läs- och skrivfärdigheter; motivation; inkludering; kommunikation och sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Samhällets utveckling och teknikens framfart ställer allt högre krav på skolan. Det innebär att skolans undervisning måste anpassas efter samhällets efterfrågan. Idag är det lika viktigt för eleverna att behärska digital teknik, såväl som att läsa och skriva. LÄS MER

  3. 8. Att skriva sig till läsning hos elever med svenska som andraspråk- En studie om lärarens perspektiv och erfarenheter.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Susete Johansson; [2017-11-13]
    Nyckelord :ASL- Att Skriva sig till Läsning; läs-och skrivinlärning; IKT - Information- och kommunikationsteknik; dator; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Dagens läroplan synliggör datorns betydelse inom läs- och skrivinlärning och har därmed påverkat hur undervisningen ska se ut (Skolverket, 2016). Den har numera reviderats och det finns även krav för läs- och skrivfärdigheter i svenska och svenska som andraspråk i slutet av årskurs 1. LÄS MER

  4. 9. "Det börjar ju jättetidigt..." : Speciallärare beskriver sitt arbete med att främja läs- och skrivutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Bjerking; Petra Jergeby; [2017]
    Nyckelord :Förebyggande arbete; kommunal screeningplan; läs- och skrivsvårigheter; speciallärare; tidiga insatser.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att fördjupa förståelsen av specialpedagogiskt arbete med att främja elevers läs- och skrivutveckling. För att lyckas bra i skolan och senare i livet är goda läs- och skrivfärdigheter en viktig och avgörande förutsättning. Ett av skolans viktigaste uppdrag är att lära barn dessa färdigheter. LÄS MER

  5. 10. Litteraciteten som mur eller möjlighet. Lärares erfarenheter av att arbeta medlitteracitetsprocessen hos Sfi-elever med kort utbildningsbakgrund.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Annelie Jansson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka lärares upplevelser och erfarenheter kring vad som kan utgöra hinder och svårigheter i arbetet med litteracitetsprocessen på Sfi, och hur skolan kan arbeta kring dessa hinder. Genom en kvalitativ intervjustudie har sex Sfi-lärares erfarenheter av att arbeta med litteracitetsprocessen hos Sfi-elever med kort utbildningsbakgrund samlats in. LÄS MER