Sökning: "läs- och skrivinlärning med hjälp av dator"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden läs- och skrivinlärning med hjälp av dator.

  1. 1. Digitalisering i skolan : Datorns inverkan på elevers tidiga läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jeanette Henriksson; Malin Paulsson; Joakim Ivarsson; [2022]
    Nyckelord :dator; läs- och skrivutveckling; textframställning; skrivutveckling; läsutveckling;

    Sammanfattning : Datorer i skolan kan användas när elever ska producera och bearbeta texter. Enligt Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet1 (Skolverket, 2019, s. 263) ska elever kunna skriva enklare texter med hjälp av digitala verktyg. LÄS MER

  2. 2. Handskrift i jämförelse med digital skrift : En undersökning om handskrift och digital skrifts påverkan på elevers skrivinlärning i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Andreas Gunnarsson; Erik Åhman; [2021]
    Nyckelord :digitala verktyg; grundskolan; handskrift; skrivinlärning;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt är skapad för att belysa om syftet som är att jämföra skrivandet pådigitala verktyg och att skriva för hand. Vad finns det för positiva samt negativa effekter när man väljer att implementera dessa resurser i klassrumsundervisningen? Forskningsöversikten grundar sig i 13 artiklar som hittats med hjälp av söksträngar från databaserna ERIC och SwePub samt genom manuella sökningar. LÄS MER

  3. 3. "I början kanske det kan vara bättre att använda dator" : Barns tankar och upplevelser om arbete med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Elisabeth Hagemann; Åsa Timring; [2015]
    Nyckelord :digitala verktyg; språkinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att få ökad kunskap om hur elever upplever arbetet med digitala verktyg i sin läs- och skrivinlärning. Vårt intresse var att undersöka utifrån ett barnperspektiv och förmedla barns perspektiv. Tidigare forskning kring hur elever upplever och ser på digitala verktyg finns det lite om. LÄS MER

  4. 4. iPad som pedagogiskt och specialpedagogiskt verktyg i grundskolan : Lärares erfarenheter och beskrivningar - en intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Marie Wallin; [2014]
    Nyckelord :iPad; educational tool; Special Education; learning; iPad; pedagogiskt verktyg; specialpedagogik; lärande;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how teachers in elementary school describe their work using iPad in education, as an educational and special educational tool to promote all students´ learning in school subjects. The study intends to answer the following research questions; how do the teachers describe their work with iPad as an educational tool? What kind of knowledge do the teachers describe the students get when working with iPad as an educational tool and how do the teachers describe the iPad as a tool from a special educational perspective. LÄS MER

  5. 5. Datorn som redskap vid läs- och skrivundervisning : En intervjustudie ur lärares perspektiv

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Janet Dahlgren; Emma Sjöstedt Ivarsson; [2012]
    Nyckelord :Dator; pedagogisk grundsyn; läs- och skrivundervisning; samspel; lärares förhållningssätt; Arne Trageton;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att genom en kvalitativ intervjustudie undersöka lärares uppfattning kring datorn som redskap vid läs- och skrivundervisning. Det empiriska underlaget utgörs av intervjusvar av sex verksamma lärare med inriktning mot grundskolan. LÄS MER