Sökning: "läs- och skrivinlärning olika metoder"

Visar resultat 16 - 20 av 107 uppsatser innehållade orden läs- och skrivinlärning olika metoder.

  1. 16. Att stödja eleverna till framgång : En studie av hur lärare arbetar med att stödja elever med läs- och skrivsvårigheter i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Eva Jonasdottir; Emma Fernros; [2019]
    Nyckelord :Kompetens; läs- och skrivinlärning; metoder; förebyggande arbetssätt; läs- och skrivutveckling; läs- och skrivsvårigheter; individanpassning; specialpedagog;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur verksamma lärare i Sverige arbetar med att stödja elever med läs- och skrivsvårigheter i åk F-3. Vi genomförde en kvantitativ studie genom att informanter svarade på ett elektroniskt enkätformulär samt kompletterade vi materialet med ett par intervjuer, och därmed fick studien både en kvantitativ och en kvalitativ ansats. LÄS MER

  2. 17. Elever i behov av särskilt stöd i sin läs- och skrivinlärning : Intervjustudie med lärare och specialpedagoger om metoder och arbetssätt vid läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Linda Gustafsson; [2018]
    Nyckelord :Identifiering; kategorisering; läs- och skrivsvårigheter; särskilt stöd; metoder och arbetssätt;

    Sammanfattning : Sammanfattningsvis handlar denna studie om orsaker till varför elever utvecklar läs- och skrivsvårigheter, förebyggande arbete, identifiering och kategorisering av svårigheter samt arbetssätt och metoder som används vid arbete med elever i behov av särskilt stöd i sin läs- och skrivinlärning. Studiens övergripande syfte är att via en empirisk undersökning samt tidigare forskning undersöka och redogöra för hur läs- och skrivsvårigheter identifieras samt vilka metoder och arbetssätt lärare och specialpedagoger använder i arbetet med elever som är i behov av särskilt stöd i sin läs- och skrivinlärning. LÄS MER

  3. 18. En fallstudie av läs- och skrivarbetet i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anneli Bengtsson Sjöström; Kristina Björkholtz; [2018]
    Nyckelord :grundsärskola; individualisering; framgångsfaktorer; lärares förhållningssätt; läs- och skrivundervisning; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Abstract Bengtsson Sjöström, Anneli & Björkholtz, Kristina, (2018). En fallstudie av läs- och skrivarbetet i grundsärskolan. LÄS MER

  4. 19. Vilka läs- och skrivinlärningsmetoder är vanligast förekommande? : En kvantitativ studie från några lärares perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jennie Bromell; Ellinor Eriksson; [2017]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärning; läs- och skrivinlärningsmetoder; språklig medvetenhet; fonem; grafem;

    Sammanfattning : PISA-undersökningar visar hur elevers kunskaper i läsförståelse har försämrats avsevärt de senaste åren. Utan bra undervisning finns det en risk att resultaten fortsätter att dala. Forskning visar att lärare inte vet hur de ska undervisa sina elever i läs- och skrivinlärning. LÄS MER

  5. 20. Att stimulera till läs- och skrivutveckling. En granskning av metoderna ASL och Kiwi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lena Morina; Isabel Nigård; [2017]
    Nyckelord :Literacy; Lärandeteorier; Reading; Writing; Läs- och skrivutveckling; Att skriva sig till läsning - ASL; Kiwimetoden; Computer;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna kvalitativa undersökning är att undersöka två olika metoder, Kiwimetoden och Att skriva sig till läsning (ASL). Vi valde även att undersöka hur lärare kan arbeta med digitala verktyg inom metoderna. För att genomföra detta fick vi hjälp av två skolor, där en skola arbetar med ASL och en arbetar med Kiwimetoden. LÄS MER