Sökning: "läs- och skrivinlärning olika metoder"

Visar resultat 21 - 25 av 107 uppsatser innehållade orden läs- och skrivinlärning olika metoder.

  1. 21. Koncentrationssvårigheter, ADHD och att lära sig läsa och skriva : - Hur skapas gynnsamma lärsituationer?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Andréa Eklund; [2017]
    Nyckelord :ADHD; koncentrationssvårigheter; läs- och skrivinlärning; dyslexi;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur några lärare beskriver att de undervisar i läs- och skrivinlärning för elever med koncentrationssvårigheter eller ADHD. Undersökningen är gjord genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer där jag fick ta del av fem klasslärares och en speciallärares erfarenheter. LÄS MER

  2. 22. Läs- och skrivutveckling med hjälp av digitalaverktyg : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lovisa Andreasson; Caroline Skogström; [2017]
    Nyckelord :Läs- och skriv utveckling; digitala verktyg; IKT;

    Sammanfattning : I läraryrket är det av stor vikt att en väl fungerande läs- och skrivutveckling upprätthålls. Inlärningen sker på olika vis och därför är det positivt att lärare hittar olika verktyg och metoder för att utmana eleverna att utveckla sin läs- och skrivning. Lärares engagemang och kompetens inom området skiljer sig dock. LÄS MER

  3. 23. Läsinlärning utifrån olika metoder : - En studie av hur lärare på två olika skolor arbetar med läs- och skrivinlärning i årskurs 1.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Marianne Persson; [2017]
    Nyckelord :Learning to read; learning to write; reading and writing methods; working methods; learning requirements; assessment support; Läsinlärning; skrivinlärning; läs- och skrivmetoder; arbetssätt; kunskapskrav; bedömningsstöd;

    Sammanfattning : In view of the new compulsory assessment support and the added learning requirements in the curriculum, the aim of this study is to investigate how teachers work with teaching reading and writing in grade 1 in relation to the method used in the school. The study uses interviews as a method to answer the questions. LÄS MER

  4. 24. Tre pedagogers erfarenhet av den tidiga läs- och skrivinlärningen

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Akily Reeman; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Min analytiska ingång för undersökningen handlar om läs- och skrivinlärning och miljöns betydelse, det vill säga hur tre pedagoger arbetar för att möjliggöra att eleverna på ett sätt som de upplever som meningsfullt uppnår målen, samt vilka möjligheter och svårigheter som pedagoger upplever med dessa olika arbetssätt.För att få svar på mina frågeställningar har jag använt mig av kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  5. 25. Barns tidiga läs-och skrivinlärning:lärares synsätt och arbetssätt : En studie om några lärares pedagogiska synsätt och arbetssätt som påverkar barns läs-och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Imam Tania; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka några lärares uppfattning och arbetssätt angående barns läs- och skrivinlärning. I en kvalitativ undersökning har två grundskolelärare intervjuats och fyra lektioner observerats. LÄS MER